پرورش اندام مجزا در بدن موش

سیناپرس: پیوند عضو، یکی از مهمترین پیشرفت های پزشکی بشر در قرن بیستم میلادی بود. به این ترتیب بیمارانی که در گذشته با مرگ روبرو می شدند، با دریافت عضو می توانستند به حیات خود ادامه دهند. در این میان، پیوند عضو با یک مشکل اصلی روبرو بود و آن هم چیزی نبود جز کمبود شدید اهدا کننده .

 

سالهاست که دانشمندان می کوشند تا اندام های مختلف بدن را در آزمایشگاه بسازند. با این حال این تلاشها تاکنون چندان موفق نبوده و تنها به ساخت مواردی محدود نظیر مری مصنوعی و نیز کلیه ای بسیار کوچک انجامیده است. اما پژوهش جدید برای اولین بار توانست یک اندام کامل، پیچیده و البته کاربردی را بسازد.

 

پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ برای ساخت این غده تیموس، از شیوه «برنامه ریزی مجدد» استفاده کردند. در این شیوه، سلولهای فیبروبلاست که موجب ایجاد بافت های اتصال دهنده در بدن جانور می شود از جنین موش خارج شد و سپس پروتئینی با نام FOXN1 به آن تزریق گردید تا به این ترتیب به برخی سلول های تشکیل دهنده غده تیموس با نام iTES تبدیل شوند. سپس این سلولها با سایر سلولهای غده تیموس ترکیب شد و به کلیه موش پیوند زده شد.

این سلولها در طی یک دوره چهار هفته ای رشد کردند و به یک غده تیموس کامل و کاربردی تبدیل شدند. گفتنی است غده تیموس موجب تولید سلول های T در بدن می شود که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند. به طور کلی غده تیموس از مهمترین عوامل برای حفاظت از بدن در برابر عفونت و نیز نابودی سلول های سرطانی هستند.

این تیم پژوهش در حال حاضر در حال بررسی شیوه های بهبود این شیوه به منظور طراحی غده های تیموسی متناسب با نیاز تک تک بیماران است. در صورت تولید این غده به صورت مصنوعی، بسیاری از بیماران سرطانی که به خاطر شیمی درمانی و یا تابش درمانی دچار نقص سیستم ایمنی شده اند می توانند امیدی دو چندان برای ادامه زندگی بیابند.

همچنین این شیوه می تواند راه را برای تولید سایر اندام ها به صورت مصنوعی در آزمایشگاه و در نتیجه نجات جان هزاران فرد نیازمند اهدای عضو در جهان هموارتر سازد.

نتایج این مطالعه در ژورنال Nature Cell Biology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا