شبیه سازی جریان رود با مدل هیدرولوژیكی توزیعی WetSpa

مدل سازی فرآیند بارش رواناب و پیش بینی دبی رودخانه یك اقدام مهم در مدیریت و مهار سیلاب ها، طراحی سازه های آبی در حوزه های آبخیز و مدیریت خشك سالی است. در همین راستا پژوهشی بومی انجام شده است که هدف از این تحقیق، شبیه سازی جریان روزانه در حوزه آبخیز ناورود با مدل WetSpa است.

محققان معتفدند که این مدل به خوبی توانسته است تا بیلان آب حوزه آب خیزه ناورود را شبیه سازی كند.

در ابتدا باید یادآور شد که مدل WetSpa یك مدل هیدرولوژیكی فیزیكی است كه قابلیت پیش بینی سیلاب در مقیاس حوزه آبخیز با گام های زمانی مختلف را دارد. مدل از لایه های توپوگرافی، كاربری اراضی و بافت خاك و همچنین آمار هواشناسی برای پیش بینی هیدروگراف های سیل استفاده می كند.

در این پژوهش از آمار 4 ایستگاه (خلیان، خرجگیل، گاوخس، ناو)، طی سال های آبی 1390- 1385 استفاده شده. به این ترتیب كه 36 ماه از مهر 1385 برای كالیبراسیون مدل و 36 ماه از مهر 1388 تا شهریور 1391 برای آزمون مدل انتخاب شد. نتایج شبیه سازی با مدل WetSpa نشان داد كه این مدل، جریان روزانه رودخانه را در دوره واسنجی و ارزیابی به ترتیب با معیار جمعی 63/ 0 و 61/ 0 شبیه سازی می كند.

با توجه به این نتیجه می توان بیان کرد كه مدل مورد استفاده، برآورد نسبتاً خوبی از دبی اوج و حجم جریان در هر دو دوره داشته است. همچنین محققان معتفدند که این مدل به خوبی توانسته است تا بیلان آب حوزه آب خیزه ناورود را شبیه سازی كند.

منبع: سیدهادی صادقی، هدی قاسمیه، سیدجواد ساداتی نژاد، 1394، شبیه سازی جریان رودخانه با استفاده از مدل هیدرولوژیكی توزیعی WetSpa (مطالعه موردی- حوضه ناورود). فصلنامه علوم و فنون كشاورزی و منابع طبیعی، علوم آب و خاك، سال نوزدهم، شماره 3 (پیاپی 73).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا