ساخت کپسول زمان با رشته های DNA

از بعد نظری تنها یک گرم DNA قابلیت ذخیره سازی 455 اگزابایت اطلاعات را دارد که برای ذخیره سازی تمامی داده های شرکت هایی نظیر گوگل کافی است.

از آن گذشته DNA یک ویژگی شاخص دیگر نیز دارد و آن پایداری و طول عمر قابل توجه است. تنها کافی است به این نکته توجه کنیم که به تازگی DNA استخوان های اسبی به قدمت 700 هزار سال استخراج و توالی سازی شده است.

با این حال باید شرایط درست نگهداری از DNA نیز مد نظر قرار گرفته شود.

به تازگی گروهی از محققان انستیتو تحقیقات فدرال در زوریخ تلاش می کنند تا شیوه هایی مناسب و تأثیرگذار برای افزایش طول عمر DNA پیدا کنند. هدف اصلی آنها از پیشبرد این پروژه ذخیره سازی اطلاعات برای هزاران یا میلیون ها سال است.

آنها این کار را با بررسی شیوه هایی دنبال می کنند که طی آن اطلاعات در رشته های DNA کدگذاری می شود. ساده ترین روش در این فرآیند لحاظ کردن A و C به عنوان صفر و G و T به عنوان یک است که البته وارد آمدن هرگونه لطمه ای به رشته های DNA می تواند به شکل گیری حفره هایی در داده های ذخیره سازی منجر شود.

محققان در این بررسی بی سابقه نیم نگاهی نیز به گذشته دارند. آنها تلاش می کنند تا از همان شیوه ای تقلید کنند که طی آن توالی ژنومیکی DNA فسیل ها در مدت زمانی بسیار طولانی دست نخورده باقی می ماند.

در این میان خارج ساختن آب از محیط اقدامی مهم و حیاتی است. از این رو محققان رشته های DNA را در گوی های شیشه ای میکروسکوپیکی محافظت می کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا