سیستم تشخیص هویت اتمی، تقلب را غیر ممکن می کند

صرفنظر از تمام پیشرفت های انجام گرفته در سیستم های امنیتی، هنوز هم راه هایی برای نفوذ به امن ترین سیستم ها وجود دارد. برای مثال می توان امضا را جعل، گذرواژه را کشف و حتی اثر انگشت را شبیه سازی کرد.
محققان دانشگاه لنکستر در شمال غرب انگلستان سیستم تشخیص هویت جدیدی را بر اساس ابتدایی ترین جزء مواد، یعنی اتم ها طراحی کرده اند که تقریبا غیرقابل نفوذ است.
این سیستم تشخیص هویت در واقع رویه ایجاد طرح های اعتبارسنجی بر اساس مفهوم Quantum ID یا Q-ID است. این مفهوم شامل ارزیابی ساختارهایی در مقیاس نانو و شناسایی نواقص ساختاری آن ها است که ابعاد اتمی دارند. هریک از ساختارهای نانو که از این طریق تولید شده اند، منحصر به فرد بوده و تولید نمونه مشابه آن ها تقریبا غیرممکن است.
درحال حاضر توان محاسباتی موردنیاز برای شبیه سازی و در نتیجه کپی برداری از این ساختارها، بسیار زیاد است و بنابر این انجام شبیه سازی نیازمند زمانی طولانی است. در واقع برای این کار باید نانوساختار موردنظر، اتم به اتم باز شود.
کاربردهای این فناوری نامحدود هستند و می توان از آن برای شناسایی طیف گسترده ای از محصولات بهره گرفت. به گفته محققان به سادگی می توان فرآیند تولید این نانوساختارها را با فرآیندهای قعلی تولید تراشه، یکپارچه کرد؛ بنابراین به سرعت می توان این فناوری اعتبار سنجی را روانه بازار کرد.
به گزارش ایرنا از ساینس، محققان به دنبال ثبت حق مالکیت این فناوری و به تبع آن عرضه جهانی فناوری از طریق یک شرکت دانش بنیان موسوم به Quantum Base هستند. این شرکت در حال حاضر از طریق وب سایت خود پذیرای درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت حق بهره برداری از Q-ID است.گزارش کامل این فناوری در وب سایت نشریه Nature منتشر شده است.