دانستنی‌هایی درباره اختلالات روانی

بررسی برخی اصول بنیادین مربوط به احتلالات روانی می‌تواند به درک هر چه بهتر ما از مساله سلامت روان کمک کند.

1-اختلال روانی در خلاء اتفاق نمی‌افتد

اختلالات روانی، حاصل برهمکنش عوامل مختلفی مانند ژنتیک، محیط زیست و شیوه زندگی است. مواردی مانند تروما (آسیب‌دیدگی‌های جسمی) و اعتیاد به مواد مخدر نیز می‌توانند سبب بروز اختلالات روانی شوند.

2-اختلال روانی در افراد مختلف علائم متفاوت دارد

این طور نیست که هر کسی که اختلال افسردگی دارد، تمام روز خود را در رختخواب در یک اتاق تاریک بگذراند یا تمام افراد مبتلا به شیزوفرنی راه بروند و با خود حرف بزنند. ممکن است یک اختلال مشترک در بین افراد مختلف علائم متفاوتی ایجاد کند.

3-درمان اختلال روانی به زمان طولانی نیاز دارد

اختلالات روانی به همان اندازه واقعی هستند که شکستگی استخوان. می‌توان این نوع اختلال را مدیریت کرده و حتی با دارو درمان کرد، اما درمان آن به زمان طولانی نیاز دارد. تغییر شیوه زندگی نیز تا حدودی این اختلال را بهبود می‌بخشد اما بر سرعت روند درمان نمی‌افزاید.

4-بیمار روانی روزهای بدی را تجربه می‌کند

بسیاری از مردم نمی‌توانند بفهمند که ذهن یک فرد تا چه اندازه به واسطه اختلال روانی تغییر می‌کند. این تغییرات پیچیده بوده و اغلب دوره‌ای هستند. وقتی فردی افسردگی یا وحشت را تجربه می‌کند، برایش سخت است که روزها و احساسات خوب را به خاطر بیاورد. احساسات او ممکن است خفقان‌آور، پر درد و رنج و گریزناپذیر باشد.

5-اختلال روانی انواع مختلفی دارد

اختلالات روانی محدودیت نداشته و برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتند. هر کسی از یک زن خانه‌دار گرفته تا مدیر عامل یک شرکت بزرگ ممکن است دچار چنین اختلال شوند. از این رو اختلالات روانی به سن، جنس، قومیت، وضعیت اقتصادی، شغل و نظایر آن بستگی ندارد.

6-هیچ‌چیز آنطور که به نظر می‌رسد نیست

اگر کسی در زندگی شما هست که می‌گوید اختلال روانی دارد و یا نشانه‌های آن را تجربه می‌کند، آن را باور کنید. بسیاری از افراد سعی می‌کنند که در تمام طول روز با قدرت در میان دیگران ظاهر شوند و هیچ‌کس نمی‌داند که پشت لبخند آنها چه چیز پنهان است. موارد زیادی وجود دارند که ممکن است آنطور که نشان می‌دهند، نباشند.

7-مشکلات روانی واقعا در زمره اختلال‌ها به شمار می‌آیند

مشکلات روانی انتخاب، نقص شخصیتی و یا بهانه‌ای برای در رختخواب ماندن نیست. مشکلات روانی واقعا یک اختلال محسوب می‌شوند.

 

درک کامل مطالب ذکر شده بالا به زمان زیادی نیاز دارد. اگر در رابطه با اختلالات روانی آگاهی خود را بالا ببرید و واقعا تلاش کنید تا این بیماران را درک کنید، توانایی ایجاد یک تفاوت باورنکردنی را در زندگی شخصی که به این اختلال مبتلاست را به دست آورده‌اید. اگر کسی به شما می‌گوید که از اختلال روانی رنج می‌برد و یا علائم آن را دارد، به حرفهای او گوش کنید. گوش کردن به تجربیات افراد یک روش عالی برای درک بیشتر آنها و زدودن توصیفات نابهنجاری است که از اختلالات روانی می‌شود.

به یاد داشته باشید که هیچ تشخیص یا نشانه‌ای از این اختلال با دیگری یکسان نیست و درمان این اختلال بسیار پیچیده است. اگر کسی را می‌شناسید که استرس، اضطراب و یا درد و رنج ناشی از اختلالات روانی را دارد حتما قبل از آنکه شروع به صحبت کنید، ابتدا به حرفهای او گوش فرا دهید. به یاد داشته باشید هر کسی داستانی برای گفتن دارد. اگر داستان زندگی افراد را بدانید، محال است نسبت به آنها احساس انزجار پیدا کنید.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا