پایان مأموریت هفت ساله آخرین فضاپیمای باری اروپا با خودکشی انتحاری

به گزارش ایسنا، پنجمین و آخرین فضاپیمای ترابری خودکار (ATV) اروپا برای گرامیداشت یاد اخترفیزیکدان بلژیکی به نام ژرژ لومتر (Georges Lemaitre) – از ارائه دهندگان نظریه انفجار بزرگ – نامگذاری شده بود.

 

این فضاپیمای باری که محموله 6.6 تنی شامل سوخت، آب، تجهیزات آزمایشگاهی، اکسیژن، لباس و غذا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ منتقل کرده بود، روز یکشنبه 15 فوریه (26 بهمن) پس از پایان مأموریت شش‌ماهه‌ از ایستگاه جدا شده و در جهشی انتحاری به درون جو زمین، خودکشی کرد.

 

عملیات انتحاری این فضاپیما برای 27 فوریه (هشتم اسفندماه) برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل نقص فنی در یکی از چهار منبع نیرو حدود 10 روز زودتر انجام شد.

 

محققان آژانس فضایی اروپا در فرآیند خودکشی انتحاری این فضاپیما به دنبال بررسی این موضوع بودند که آیا می‌توان از چنین فرآیندی برای خودکشی انتحاری ایستگاه بین‌المللی (ISS) که برای سال 2024 برنامه‌ریزی شده است نیز استفاده کرد؟

 

جرم ایستگاه فضایی 420 تن است و با پایان عمر ایستگاه، یک زباله فضایی غول‌پیکر در فضا ایجاد خواهد شد که بحث کاهش زباله‌های فضایی را با چالش مواجه می‌کند.

 

پنج فضاپیمای ترابری خودکار (ATVs) متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) در طول ماموریت‌شان، برای انتقال محموله‌های باری، پیشرانه های آنبورد و افزایش ارتفاع ایستگاه مورد استفاده قرار گرفتند؛ حدود یک ماه قبل از آخرین فضاپیمای ترابری خودکار اروپا برای کاهش سرعت حرکت و پایین آوردن 2.5 کیلومتری ایستگاه استفاده شد.

 

این برنامه از سال 2008 و با پرتاب نخستین فضاپیما بسمت ایستگاه فضایی آغاز شد؛ بودجه اختصاص یافته به برنامه ATV که با همکاری 20 کشور عضو آژانس فضایی اروپا انجام شد، بالغ بر 5.6 میلیارد دلار اعلام شده است.

 

فضاپیماهای ترابری خودکار (ATVs) به نام اروپاییان بلندآوازه در عرصه علوم فضا نامگذاری شده بودند. نخستین فضاپیما به افتخار ژول‌ ورن، نویسنده داستان‌های علمی-تخیلی در قرن نوزدهم نام‌گذاری شده بود؛ سه فضاپیمای دیگر به افتخار «یوهان کپلر» ستاره‌شناس، «ادواردو آمالدی» فیزیکدان و «آلبرت انشتین» نامگذاری شده بودند. آخرین فضاپیما نیز به نام «ژرژ لومتر» کیهان‌شناس بلژیکی نامگذاری شده بود.

 

با پایان برنامه ATV، از کپسول باری پروگرس روسیه، فضاپیمای HII ژاپن، کپسول‌های باری دراگون و سیگنوس متعلق به شرکت‌های خصوصی آمریکایی اسپیس‌ایکس و اوربیتال ساینس برای ارسال محموله باری به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) استفاده خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا