ردیاب خودکار برای شناسایی مسیر مهاجرت نهنگ ها

شاید ردیابی مسیر موجود غول پیکری همچون نهنگ کار ساده ای به نظر برسد، اما واقعیت آن است که این کار آن قدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست. به همین دلیل گروهی از پژوهشگران توانستند نوعی سامانه جدید طراحی کنند که به ردیابی نهنگ ها کمک م یکند.

نهنگ های خاکستری درست همانند پرندکان هر ساله هزاران کیلومتر مهاجرت می کنند و از آبهای قطب شمال به سواحل کالیفرنیا در ایالات متحده می روند. طبق آمار، هر ساله حدود 20 هزار نهنگ خاکستری در آبهای اقیانوس آرام شمالی مهاجرت می کنند. با اینکه نهنگ ها اندازه بسیار بزرگی دارند، اما ردیابی آنها درست همانند ردیابی زیردریایی ها کار دشواری است.

پژوهگران در سامانه جدید خود از دوربین های مادون قرمز استفاده می کنند. این دوربین ها همانند دوربین های ویژه مادون قرمز مورد استفاده در بالگردهای پلیس هستند که می توانند حرارت ناشی از بیرون دادن آب توسط بینی نهنگ را شناسایی کنند. دانشمندان با سالها مطالعه بر روی نهنگ های خاکستری توانسته اند مدلی برای رفتار نهنگ های خاکستری کنند.

با گنجاندن اطلاعات مربوط به این مدل در سامانه جدید، نه تنها می توان نهنگ های مختلف را از هم تفکیک کرد، بلکه حتی می توان زمان بالا آمدن آنها به روی سطح را نیز پیش بینی کرد. به این ترتیب بر خلاف شیوه پیشین، امکان حساب کردن دوباره یک نهنگ از بین می رود.

بر خلاف شیوه پیشین که غیر خودکار بود، این شیوه کاملاً خودکار بوده و به این ترتیب می توان به صورت 24 ساعته و حتی در شب از آن استفاده کرد.