تولید دستگاه جداکننده سلولی در ایران گام مهمی در جهت درمان سرطان

 'ستون جدا کننده سلولی' یکی از طرح های توسعه یافته در دفتر برنامه توسعه و انتقال فناوری دانشگاه صنعتی شریف است که روز گذشته، 26 آبان ماه به همراه 9 طرح فناورانه دیگر با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.مسوول دفتر برنامه توسعه و انتقال فناوری دانشگاه صنعتی شریف درباره تکنولوژی این دستگاه به خبرنگار علمی ایرنا توضیح داد: امروزه در پژوهشگاه ها و مراکز درمانی که جداسازی یا مرتب سازی سلول ها جزء فعالیت های آنها است، از دستگاه های جداکننده سلول مبتنی بر فناوری مغناطیس (MACS) به کرات استفاده می شود.

سینا حسنعلی زاده افزود: این ستون جداکننده سلولی قبلا با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران طراحی و ساخته شده بود، الان به مرحله تجاری سازی رسیده و در آزمایشگاه استفاده می شود.
به گفته ابعاد و مشخصات این ستون به گونه ای است که به راحتی با دیگر دستگاه های خارجی موجود در کشور منطبق و قابل استفاده است.
کارشناس ارشد انتقال فناوری دفتر توسعه و انتقال فناوری شریف خاطرنشان کرد: یک نمونه آلمانی ستون جداکننده سلولی که در آزمایشگاه ها استفاده می شود با ستون های میلتینی کار می کند که ما با استفاده از روش مهندسی معکوس، موفق شدیم ستون های خود را توسعه داده و عملکرد آن را بهبود ببخشیم.
به گفته وی از این ستون ها برای جداسازی هر نوع سلول اعم از انسانی یا حیوانی که با میکروبیدهای مغناطیس نشانه گذاری شده اند، می توان استفاده کرد.
این فعال عرصه فناوری ادامه داد: این دستگاه، ستون هایی دارد که سلول های مارک شده را داخل آن می گذارند و میکروبیدهای فلزی موجود در ستون به سلول می چسبد و وقتی ستون ها داخل دستگاه قرار می گیرد سلول های هدف جدا می شوند.
وی یادآور شد: با استفاده از خاصیت میدان مغناطیسی، این دستگاه می تواند جداسازی هر سلولی که موردنظر کاربر است را انجام دهد که این ویژگی در تحقیقات و فعالیت های مربوط به سلول های بنیادی و سرطان شناسی کاربردهای اساسی دارد.
حسنعلی زاده درباره دیگر ویژگی ستون های جداکننده سلولی نیز گفت: همچنین این قابلیت در دستگاه وجود دارد که سلول های نشانه گذاری شده و دیگر سلول ها را جمع آوری و در آزمایش های آتی مورد استفاده قرار داد.
وی نیاز مراکز تحقیقاتی و درمانی ایران به دستگاه جداکننده سلولی را 50 هزار مورد و گردش مالی آن را حدود دو و نیم میلیارد تومان ذکر کرد.
به گزارش ایرنا، مسوول دفتر برنامه توسعه و انتقال فناوری دانشگاه صنعتی شریف همچنین از تلاش پژوهشگران این طرح برای ساخت مدل پیشرفته تری از دستگاه جدا کننده سلولی خبر داد و گفت که دستگاه جدید برای درمان ناباروری به کار گرفته خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا