گلسنگ‌ها شاخصی برای ردیابی آزمایش‌ سلاح‌های هسته‌ای

گلسنگ موجودی است حاصل همزیستی قارچ و جلبک که بر روی صخره‌ها و درختان در همه جای جهان رشد می‌کند. این گونه زیستی مقاومت بالایی دارد و می‌تواند در هر نقطه از زمین به حیات خود ادامه دهد. این موجودات به هر چیزی نزدیک می‌شوند از جمله ذرات رادیواکتیو.

مطالعات آزمایشگاه ملی لس آلاموس در آمریکا نشان داد که گلسنگ‌های نمونه‌برداری شده از نواحی نزدیک به یک سایت آزمایش سلاح‌های هسته‌ای که در دهه 1940 و 1950 فعال بود، حاوی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش این بمب‌ها هستند.نمونه گلسنگ‌ها از 10 نقطه در نیومکزیکو به دست آمده و بعد از خشک شدن با مواد و ترکیبات شیمیایی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد که گلسنگها می‌توانند ذرات رادیواکتیو را از خاک سطحی جذب و در خود انباشته کنند.

به گزارش ایسنا، به دلیل توانایی گلسنگ‌ها در جذب مواد شیمیایی از خاک و دیگر سطوح، این موجودات اغلب به عنوان ابزاری برای سنجش آلاینده‌های زیست‌محیطی و آلودگی به فلزات سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این اولین بار است که محققان نشان می‌دهند گلسنگ‌ها می‌توانند شاخص زیستی خوبی در نواحی آلوده به مواد رادیواکیتو باشند.