موج بیکاری با تسخیر بازار کار توسط ربات‌ها

گزارش فدراسیون بین‌المللی ربات‌ها نشان می‌دهد، تعداد ربات‌ها در کارخانه‌های سراسر دنیا تا سال 2014 به 225 هزار دستگاه رسیده‌اند و انتظار می‌رود که این میزان طی سال های آینده، روند پرشتاب‌تری را تجربه کند.

حضور ربات‌ها در مشاغل تولیدی بویژه صنعت خودروسازی تا خدمات خانه‌داری، پرستاری از سالمندان و حتی کمک جراح دیده می‌شود؛ بطورمثال، تابستان جاری هتل هن- نا (Henn-na) بعنوان نخستین هتل با خدمه تمام رباتیک (ربات‌های انسان‌نما) در ژاپن افتتاح گردید.

در آستانه انقلاب صنعتی چهارم، از جهش در فناوری‌های پیشرفته با عنوان "بیماری جدید" یا به عبارت دیگر "بیکاری تکنولوژیکی" یاد می‌شود.

رایانه‌ها هر روز هوشمندتر شده و توانایی خود را در انجام کارهای پیچیده و دشوار به رخ می‌کشند. ابررایانه پرقدرت واتسون (Watson) متعلق به IBM یکی از این نمونه‌هاست که درحال حاضر توسط گروهی از متخصصان انکولوژیست، برای توسعه سیستمی برای تشخیص سرطان مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی از اقتصاددانان ارشد بانک انگلستان هشدار داد، بالغ بر 15 میلیون شغل طی چند دهه آتی بصورت خودکار و رباتیک انجام خواهند شد.

با این حال باید مدنظر داشت، هرچند ربات‌ها در بسیاری از مشاغل سخت و کارخانه‌ها جایگزین نیروی کار انسانی شده‌اند، اما همچنان در انجام برخی از ساده‌ترین کارها دچار مشکل هستند. درحال حاضر بخش عمده میوه‌ها بصورت دستی توسط کارگران چیده می‌شوند و متخصصان بدنبال طراحی ربات‌هایی برای برداشت محصول هستند.

ربات‌ها در صنعت خودروسازی نیز حضور پررنگی دارند، اما مونتاژ خودرو ترکیبی از کار ماشین و انسان است و برای مونتاژ و تست نهایی، همچنان به نیروی کار انسانی نیاز است.

اما ورود ربات‌ها به بازار کار با نکات مثبتی نیز همراه است؛ به گفته کارشناسان، ربات‌ها باعث ایجاد "تغییر در ماهیت مشاغل" خواهند شد و هر چیزی که به افزایش بهره‌وری کمک کند (از جمله ربات‌ها)، منجر به رشد اقتصادی می‌شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا