راه حلی برای ساختمان های محروم از نور خورشید

سیناپرس: ساختمان سفارت کانادا در برلین،  تالار اجتماعات بزرگی دارد که به خاطر طراحی ویژه اش معروف است. این سالن بزرگ دارای سقفی شفاف است تا به این ترتیب نور طبیعی به راحتی وارد این مجموعه شود. مشکل اینجاست که به خاطر ساخته شدن یک ساختمان بلند در مجاورت ساختمان سفارت، این سقف شیشه ای دیگر کارکرد اصلی خود را از دست داده است و به خاطر قرار داشتن در سایه ساختمان بلندتر، نمی تواند نور طبیعی این تالار را فراهم سازد.

 

با این حال یک شرکت فعال در زمینه ساخت تجهیزات بهره گیری از نور خورشید با نام «سان سانترال» (SunCentral) توانست به راه حلی خلاقانه برای این مشکل دست یابد. برای حل این مشکل، دستگاهی ویژه بر روی ساختمان ده طبقه مجاور قرار گرفت. این دستگاه می تواند به شکلی هوشمند مسیر نور خورشید را ردگیری کرده و آن را با آینه های خود به سقف تالار سفارت بتاباند. به این ترتیب مشکل کمبود نور طبیعی در این تالار از میان رفته و در ساعات مختلف روز نوری با شدت بین 250 تا 500  لوکس وارد آن خواهد شد.

 

این دستگاه جدید که «سان بیم» (SunBeam) نام دارد می تواند مشکلات ناشی از کمبود نور طبیعی در ساختمان هایی را که به هر دلیلی از این نو رمحروم هستند را برطرف سازد.

 

gizmodo  :منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا