ایران در جایگاه هفتم تولید علم جهان در زمینه فناوری نانو قرار دارد

سیناپرس: دکتر سعید سرکار در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به مسوولیت ها و وظایف ستاد توسعه فناوری نانو گفت: ستاد توسعه فناوری نانو متولی سیاست گذاری، برنامه ریزی و حمایت از توسعه فناوری نانو در کشور است، چه در رابطه با ترویج فناوری نانو و چه در رابطه با ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه این فناوری و چه در زمینه رسوخ فناوری نانو در صنایع موجود و در نهایت تجاری کردن آن برای خلق ثروت.

 

 

سرکار افزود: ستاد فناوری نانو یک سند راهبردی 10 ساله داشته که برای همه این موارد برنامه ریزی شده است. این سند در مهرماه 94 به انتها می رسد و فعلا مشغول تدوین برنامه راهبردی دوم برای افق 1404 هستیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، خاطرنشان کرد: در سند راهبردی اول پیش بینی شده بود در تمام حوزه های مربوط به نانو  چه در زمینه توسعه منابع انسانی چه در را بطه با تولید علم و در نهایت تولید محصول، جزو 15 کشور برتر جهان باشیم که خوشبختانه در همه این زمینه ها موفقیت های زیادی کسب کردیم.

وی با اشاره به جایگاه ایران در زمینه فناوری نانو در جهان، اظهار داشت: آن بخشی که شاخص هایش در جهان مشخص شده و به خوبی قابل رصد کردن است بحث تولید علم است که شاخص آن مقالات ISIاست و در حال حاضر رتبه هفتم جهان را بعد از چین، آمریکا، هند، کره جنوبی، آلمان و ژاپن داریم.   

سرکار در ادامه گفت: مرکز ثقل ما در سند راهبردی دوم، ایجاد اقتصاد بزرگی مبتنی بر فناوری نانو است حالا این اقتصاد بخشی مربوط به داخل است و بخشی هم اینکه بتوانیم محصولات مبتنی بر فناوری نانو را به سایر کشورها صادر کنیم. برای تحقق این امر باید نیروی انسانی متخصص و کارآمد داشته باشیم و زیرساخت های لازم در کشور موجود باشد. به هرحال بدون توسعه علمی خوب نمی توان به توسعه تکنولوژی امیدوار بود. زمانی ما می توانیم در زمینه توسعه تکنولوژی صحبت کنیم که بنیه علمی خوبی داشته باشیم. الان ایران در حوزه فناوری نانو از بنیه علمی خوب برخوردار است و طبیعی است که ما نمی توانیم وارد عرصه نوآوری شویم بدون اینکه در یک حوزه تکنولوژیک تسلط پیدا کنیم. خوشبختانه الان در خیلی از حوزه ها که از یک عرصه تکنولوژیک برخوردارند متخصصان ما تسلط خوبی پیدا کرده اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در پاسخ به این پرسش که هم اکنون جایگاه فناوری نانو در زندگی بشر امروز چیست؟ یادآور شد: امروزه در دنیا همه قبول کرده اند که فناوری نانو یک فناوری تحول ساز در همه شئون زندگی انسان است. هیچ صنعتی را نمی توانید تصور کنید که متاثر از فناوری نانو نباشد. صنعت داروسازی، بحث سلامت، صنعت خودرو، نساجی، مواد و… همگی متاثر از فناوری نانو هستند. در هر حوزه ای که تصور کنید نانو می تواند کیفیت محصولات آن را ارتقا دهد و کارآیی آن را بهبود ببخشد.

وی با اشاره به برنامه های این ستاد برای آینده، خاطرنشان کرد: از نظر تولید علم که شاخص های آن در دنیا تعریف شده ما جایگاه بسیار خوبی داریم و امیدواریم در سال های آینده باز هم جایگاه خود را ارتقا دهیم. هدفمان این است که انشاالله در بین 5 کشور برتر دنیا قرار بگیریم و این شایستگی و قابلیت را متخصصان ما دارند. اگر حمایت های لازم انجام بگیرد قرار گرفتن در بین 5 کشور برتر دنیا دور از انتظار نیست. در حوزه های دیگر متاسفانه هنوز شاخص ها تدوین نشده مثلا اقتصاد نانو را چگونه باید بسنجیم؟ این موضوعی است که هم اکنون در ISO جهانی در حال پیگیری است اتفاقا این پروژه توسط ایران به ISO جهانی پیشنهاد شده است و مورد قبول واقع شده و الان توسط ایران این شاخص ها دارد تعریف می شود و امیدواریم تا پایان سال میلادی این پارامترها تصویب شود و بشود به راحتی اقتصاد نانو را بر اساس شاخص های بین المللی ارزیابی کرد. در آن زمان جایگاه ما به خوبی مشخص خواهد شد. اما وقتی در نمایشگاه های بین المللی حضور می یابیم و خودمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه می کنیم می بینیم که جایگاه بسیار خوبی داریم و شاید بیش از 80 درصد محصولات تولیدی این کشورها را در داخل تولید می کنیم.     

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا