فاضلی: شورای عالی فضایی درباره اولویت های برنامه های فضایی تصمیم می گیرد

دکتر حمید فاضلی در حاشیه برگزاری روز فناوری فضایی و در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اولویت ها وبرنامه های فضایی 10ساله نخست فعالیت های فضایی در سال 85 تصویب شد گفت: امروز در سال های انتهایی این برنامه قرار داریم و قرار است تا اولویت های برنامه دهه دوم فعالیت های فضایی کشور در شورای عالی فضایی تدوین شود.

قائم مقام سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه تمامی فعالیت های فضایی ادامه می یابد گفت: تنها ممکن است اولویت های فعالیت های فضایی تغییر کند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که تمامی حوزه های فضایی از جمله ماهواره های مخابراتی، ماهواره های سنجش از دور و اعزام موجود زنده به فضا دارای زیرساخت های مشترک هستند، می توان به ادامه تمامی این برنامه ها پرداخت اما شورای عالی فضایی درباره اولویت بندی آن ها تصمیم گیری خواهد کرد.

براساس این گزارش محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی اظهار داشت: در برنامه دوم بخش فضایی کشور قرار است از خدمات فضایی بهره مند شویم و فاز آزمایشی و تجربی برنامه های هوا و فضای کشور را پشت سر بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز تمامی بخش های کشور به خدمات ماهواره ای و فضایی وزارت ارتباطات نیز قصد استفاده از خدمات ماهواره ای در تمامی امور را دارد.

واعظی اظهار داشت: در جهت تدوین برنامه 10 ساله دوم در عرصه فضا با توجه به اسناد بالادستی نظام طراحی و ساخت ماهواره ملی و مستقل و پرتاب آن را در برنامه داریم.

هرساله روز 14 بهمن مصادف با روز فناوری فضایی برنامه های مختلفی برگزار می شد که مراسم امسال به دلیل همزمانی با پرتاب ماهواره فجر به روز 28 بهمن موکول شد. 

14 بهمن سال 1387 ایران اسلامی موفق به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید شد و با اولین پرتاب فضایی خود در فهرست کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره قرار گرفت که به این مناسبت 14 بهمن به روز ملی فناوری فضایی نامگذاری شد. 

ورود این روز به تقویم ملی کشور پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ رییس جمهور به عنوان رییس این شورا، محقق شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا