پنجمین همایش موزه علوم و فناوری ایران: از امضای تفاهم نامه همکاری ایران و آلمان تا حضور کمرنگ موزه داران

 گسترش علم و فناوری و سرنوشت محیط زیست، موزه ها و نقش آنها در جلب توجه افکار عمومی به چالش های محیط زیست، شیوه های آموزش محیط زیست در موزه ها، موزه ها و گسترش فرهنگ حفظ محیط زیست و نقش سیاست گذاری های کلان علمی، پژوهشی و آموزشی در حمایت از محیط زیست از جمله محورهای پنجمین همایش بین المللی موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران است که به مدت دو روز در محل موزه ملی ایران در حال برگزاری است و 'آندریاس گاندل وین' قائم مقام موزه دویچه در شهر مونیخ نیز در آن شرکت دارد. 
کارگاه های جنبی همایش هم با عنوان «برنامه ریزی استراتژیک برای موزه ها» (معرفی برنامه استراتژیک موزه دویچه، تغییرات ساختاری و محتوایی موزه دویچه طی برنامه عملیاتی 10 ساله و مدرنیزاسیون موزه تا سال 2025 ) و «از ایده تا راه اندازی نمایشگاه» (قصه، مخاطبان، ابزار و فضای اجرا نمایشگاه، نمایشگاه های تخصصی و عمومی، نمایشگاه های موزه یی ونمایشگاه های دائمی و سیار) توسط آندریاس گاندل وین در محل موزه علوم و فناوری برگزار می شود .

***امضای تفاهم نامه همکاری میان موزه علوم فناوری ایران و آلمان
از اقداماتی که در این همایش انجام می شود، می توان به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک میان موزه های علوم و فناوری ایران و آلمان اشاره کرد.
رییس موزه علوم و فناوری ایران در این خصوص گفت که یک تفاهم نامه همکاری فردا (چهارشنبه) میان وی و قائم مقام مدیر مجموعه ها و نمایشگاه های موزه دویچه در محل موزه علوم و فناوری ایران به امضاء می رسد.
دکتر 'سیف اله جلیلی' ادامه داد: این تفاهم نامه مشترک در خصوص همکاری برای مبادله کارشناس، راه اندازی گالری های جدید، ایده گرفتن از کارهای انجام شده در این دو موزه، برگزاری سمینارها، ساخت کیت های آموزشی و غیره خواهد بود.
جلیلی با اشاره به این که موزه دویچه آلمان از لحاظ فضا بزرگترین موزه جهان است، گفت که برای آشنایی بیشتر با این موزه در آلمان، اول دسامبر سال میلادی آینده از آن دیدن خواهد کرد.
با وجودی که برخلاف موزه قدیمی دویچه آلمان، موزه علوم و فناوری ایران به عنوان یک موسسه پژوهشی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنها پنج سال قدمت دارد، اما فعالیت های زیادی در حوزه ترویج علم زیادی انجام داده است به طوری که امسال به عنوان موزه برتر کشور در حیطه های مختلف شناخته شد.
قائم مقام موزه دویچه آلمان نیز در این رابطه گفت: موزه علوم و فناوری ایران برغم قدمت اندک آن، فعالیت های خوبی در زمینه ترویج علم و آشنا کردن مردم با مباحث علمی انجام داده است، از آن جمله می توان به برپایی نمایشگاه های سیار علمی اشاره کرد.

***آگاهی دادن به مردم از وظایف موزه ها در حفاظت از محیط زیست 
آندریاس گاندل وین در زمینه نقش موزه ها در حفاظت از محیط زیست نیز گفت: موزه ها تنها نقش آگاهی بخشی دارند و از لحاظ سیاسی قدرتی ندارند، هدف موزه ها این است که مطمئن شوند مردم به اندازه کافی اطلاعات دارند و می توانند براساس آن تصمیم گیری کنند.
معاون بخش نمایشگاه و مجموعه های موزه دویچه آلمان افزود: برای این منظور کارهای زیادی در آلمان صورت گرفته است که از جمله آنها می توان به برگزاری تورهای علمی، نشست ها و دعوت مردم به آزمایشگاه های موزه های برای اطلاع رسانی به آنها اشاره کرد.

*** موزه دویچه سالانه 1.5 میلیون نفر بازدید کننده دارد
گاندل وین در معرفی موزه دویچه آلمان، قدمت آن را بیش از 100 سال عنوان کرد و گفت: این موزه در ساختمانی به مساحت 73 هزار متر مربع واقع است. 
وی با اشاره به این که 30 درصد از 1.5 میلیون بازدید کننده سالانه نمایشگاه های موزه دویچه گردشگران خارجی هستند، گفت: این موزه یکی از مهمترین جاذبه های توریستی شهر مونیخ است. اولین موزه علم جهان در سال 1881 در آلمان و موزه دویچه نیز در سال 1903 تاسیس شد.

***افزایش قابل توجه شمار بازدیدکنندگان از موزه علوم و فناوری ایران 
مدیر موزه علوم و فناوری ایران نیز با اشاره به نوپا بودن موزه علوم و فناوری ایران و فعالیت های آن گفت: در سال 93 این موزه 53 هزار بازدیدکننده داشت که این شمار در شش ماهه اول سال 94 به 270 هزار نفر رسید.
جلیلی علت این افزایش قابل توجه را راه اندازی گالری های جدید، تبلیغات تلویزیونی، برقراری ارتباطات بیشتر با مردم از لحاظ برگزاری نمایشگاه های سیار و غیره عنوان کرد.

***حضور کمرنگ موزه داران در پنجمین همایش ملی موزه علوم و فناوری
'بختیار محمودپور' دبیر علمی پنجمین همایش ملی موزه علوم و فناوری نیز موزه علوم و فناوری را به عنوان یک نهاد مروج علم در کشور دانست و گفت: این موزه برای رسیدن به این هدف از ابزارها و برنامه های مختلفی استفاده می کند که یکی از آنها برپایی همایش های علمی است که در آنها به بحث روش شناسی پرداخته می شود.
محمودپور با اشاره به این که پیدایش و رونق علم موزه داری به تلاش علمی و دیدگاه علمی نیاز دارد، گفت: در این همایش از موزه داران بسیاری در کشور در قالب همکاری دعوت شد که بسیاری از آنها تحت عنوان مشغله های کاری این دعوت را نپذیرفتند.
به گزارش ایرنا،وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در سال های آینده رشته موزه داری از حالت شعار و حرف خارج شود و چارچوب علمی خود را بگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا