از مدل ماک آپ فضا پیمای E1 تا ماهواره SRI SAT

به گزارش ایرنا، نمایشگاه یک روزه فناوری فضایی امروز سه شنبه به مناسبت بزرگداشت روز فناوری فضایی، با حضور رییس جمهوری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و قائم مقام سازمان فضایی ایران در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

هرساله روز 14 بهمن مصادف با روز فناوری فضایی برنامه های مختلفی برگزار می شد که مراسم امسال به دلیل همزمانی با پرتاب ماهواره فجر به روز 28 بهمن موکول شد.

14 بهمن سال 1387 ایران اسلامی موفق به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید شد و با اولین پرتاب فضایی خود در فهرست کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره قرار گرفت که به این مناسبت 14 بهمن به روز ملی فناوری فضایی نامگذاری شد.

ورود این روز به تقویم ملی کشور پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ رییس جمهور به عنوان رییس این شورا، محقق شد.

در نمایشگاه فناوری فضایی دستاوردهایی در زمینه تولید ماهواره های سنجش از راه دور، ماهواره های مخابراتی، پروژه اعزام انسان به فضا و سامانه های زمینی ماهواره ای ارایه شد.

***مدل ماک آپ فضاپیمایE1پژوهشکده سامانه های فضانوردی

پژوهشکده سامانه های فضانوردی پژوهشگاه فضایی ایران در نمایشگاه فناوری فضایی علاوه بر دستاوردهای پیشین خود شامل کاوشگرهای پژوهش، پیشگام، کاوشگرهای 4، 2 و 1 و تجهیزات مرتبط به این کاوشگرها، مدل ماک آپ فضاپیمای E1 را نیز ارائه کرد.

فضاپیمای سرنشین دار E1 فضاپیمایی علمی ـ پژوهشی است که به منظور توسعة فناوری و کسب دانش فنی با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به فضانورد در محدودة ارتفاع 150 تا 200 کیلومتری سطح زمین و بازگشت سالم آن طراحی، ساخت، آزمایش، مونتاژ، یکپارچه و پرتاب می شود. براساس مطالعات انجام شده و با توجه به الزامات اعزام انسان به فضـا و لزوم دستیابی به قابلیت اطمینان مناسب، چند پرتاب فضایی از خانواده فضاپیمای کلاس E تا قبل از اعزام فضانورد به فضا لازم خواهد بود.

***ارائه مدل فضایی ماهواره SRI SAT پژوهشکده سامانه های ماهواره

این ماهواره یک ماهواره تحقیقاتی- مخابراتی با قابلیت ارسال و دریافت پیام کوتاه در ایستگاه های زمینی است و به منظور آزمون در مدار المان های پشتیبانی که در ماهواره های آینده سازمان فضایی ایران به کار گرفته خواهند شد در پژوهشکده سامانه های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.

این ماهواره در تطابق با قیود جرمی و ابعادی پرتابگر سفیر ب 1 در مدت زمان کوتاهی طراحی و ساخته شده و سابقه قبلی ندارد.

ماموریت این ماهواره دست یابی به فناوری طراحی، ساخت، آزمون و سازگاری با پرتابگر برای اولین بار در کشور مطرح شده است.

این ماهواره نسبت به ماهواره های قبلی کشور تقریبا در تمامی زیرسیستم ها ارتقای فنی دارد.

***پروژه پین پولر غیرانفجاری پژوهشکده رانشگرهای فضایی 

پژوهشکده رانشگرهای فضایی پژوهشگاه فضایی ایران همچنین، پروژه پین پولر غیر انفجاری را در نمایشگاه فناوری فضایی ارائه کرده است.پین پولر از جمله سخت افزارهای پرکاربرد در حوزه مکانیزم فضایی است که به دو دسته انفجاری و غیرانفجاری تقسیم بندی می شوند.

از عمده کاربردهای این پروژه می توان به مکانیزم رهایش ارایه های خورشیدی، آنتن های ارتباطی، جدایش طبقات ماهواره بر، اتصال مخزن ذخیره سوخت و کلاهک ماهواره اشاره کرد.

*** پانل های خورشیدی قابل کاربرد در سامانه های فضایی 

پژوهشکده مواد و انرژی پژوهشگاه فضایی ایران نیز در این نمایشگاه دو دستاورد جدید، محصول پایلوت سایزکوچک پانل های خورشیدی و نمونه هسته سوراخ دارفضایی را ارائه کرده است.

محصول پایلوت سایزکوچک پانل های خورشیدی قابل کاربرد در سامانه های فضایی به ویژه برای تأمین توان ماهواره ناهید بوسیله پانل خورشیدی از جنس گالیوم آرسناید با بازده حدود 30% طراحی شده است.

هسته های سوراخ دار فضایی نیز به منظور ایجاد مسیر گذر هوای محبوس در هسته ساختارهای ساندویچی به کار رفته در سازه ماهواره ها و یا تخلیه گاز به وجود آمده در اثر گازروی مواد به کار رفته در هسته و جلوگیری از گسست این ساختار ها طراحی شده است.

پژوهشکده مواد و انرژی پژوهشگاه فضایی ایران علاوه بر این دو محصول جدید ،دستاوردهایی چون نمونه پانل ساندویچی لانه زنبوری، مدل مهندسی ماژول خورشیدی ماهواره مکعبی، نمونه تست های مکانیکی انجام شده بر ساختارهای ساندویچی لانه زنبوری و نمونه پانل اینسرت گذاری شده را در نمایشگاه فناوری فضایی ارائه شده است.

***ارائه بلوک انتقال مداری 

از دیگر محصولات ارایه شده در این نمایشگاه بلوک انتقال مداری بود که وظیفه این قطعه انتقال ماهواره از مدار پایین (400 تا 600 کیلومتری زمین) تا مدار زمین آهنگ در ارتفاع سه هزار و 600 کیلومتر است.

***ارائه نمونه هایی از غذا و لباس فضانوردها 

پژوهشگران پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران نیز مکانیزمی برای خنک کردن داخلی ترین بخش لباس فضانورد را ارایه کرده بودند.در این مکانیزم از جریان آب برای خنک کردن بخش داخلی لباس فضانورد استفاده شده است.

همچنین غذای فضانوردان نیز با طعم غذاهای زمینی برای فضانوردان حاضر شده بود. کارشناسان این پژوهشکده معتقدند که این غذا می تواند تا سه روز جیره غذایی یک فضانورد را تامین کند.البته آب مورد نیاز فضانوردان از طریق لوله هایی خاص وارد دهان آن ها می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا