رتبه ۸۰ ایران در شاخص سرمایه انسانی فناوری اطلاعات

 دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری نوین مرکز پژوهشهای مجلس با بررسی چالش های توسعه سرمایه انسانی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرد: امروزه جوامع در تاثیر رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته اند. این تاثیر تا اندازه ای است که اگر جامعه و سازمانی در برنامه ریزی های خود آن را پیش بینی نکند امکان بقا در عصر اطلاعاتی و دانشی امروز را نخواهد داشت.

در این گزارش آمده است: انسان خود به وجود آورنده این فناوری هاست و خود باید توانایی و مهارت استفاده موثر و کارا از آن را بیابد. از این رو منابع انسانی در جامعه امروز به عنوان یک سرمایه مهم برای پیشرفت جامعه و سازمان مطرح می شود. این واقعیت بیان می کند که اگر در کشور از نیروی توانمند و با مهارت در فاوا بهره نبریم، فرصت های بیشماری را از دست خواهیم داد و راه را برای پیشی گرفتن دیگر کشورهای منطقه و جهان باز خواهیم کرد و از چشم انداز خود که ایران را در جایگاه نخست منطقه و «برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی» دیده، دور خواهیم شد.

مرکز پژوهشهای مجلس با تاکید براینکه برنامه ریزی برای توجه به انسان به عنوان یک سرمایه مهم در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از اولویت های مهم برای توسعه کشور به شمار می آید خاطرنشان کرد: البته پیش از آن باید چالش های توسعه سرمایه انسانی در فناوری اطلاعات و ارتباطات را شناخت تا مسیر را برای برنامه ریزی و پیشرفت هموار کرد.

در این راستا این مرکز در این گزارش با مروری بر کلیات و مفاهیم موضوع سرمایه انسانی به بررسی وضعیت سرمایه انسانی حوزه فناروی اطلاعات و ارتباطات کشور پرداخته است و پس از آن با استفاده از دو تکنیک «مصاحبه و تحلیل تم» و «گروه بحث» به شناسایی چالش های توسعه سرمایه انسانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته و راهکارهایی برای رفع این چالش ها ارائه شده است.

آخرین نتایج نشان می دهد که رتبه کشورمان در شاخص سرمایه انسانی ۸۰ از میان ۱۲۴ کشور و همچنین رتبه کشورمان در شاخص استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال های اخیر ۱۱۶ جهان است و در شاخص مهارت ها در رتبه ۶۸ قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا