تفکیک سرمایه گذاری در پژوهش های مرزدانشی و تجاری سازی الزامی است

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری در آیین تجلیل از اساتید و دانشجویان برتر و اهدای نشان علمی دانشگاه امام صادق (ع) یادواره آیت الله مهدوی کنی افزود:انجام پژوهش های سنگین بدون حمایت و بودجه لازم امکانپذیر نیست.

وی تصریح کرد: به همین دلیل پژوهش مرز دانش باید توسط دولت سرمایه گذاری شود و پژوهش های تجاری سازی نیز که نیاز به بازار دارد توسط شرکت های دانش بنیان انجام شود.

وی بیان کرد:پیشرفت ها در علم و تکنولوژی می تواند پایه توسعه فرهنگ باشد. 

وی گفت: در گذشته دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه ها تشکیل شد با این هدف که بتوانیم دانشگاه ها را با صنعت مرتبط کنیم، در صورتی که برای ارتباط دانشگاه با صنعت نیاز به رابطی مانند پارک های علم و فناوری، مراکز رشد در دانشگاه ها بود و خوشبختانه اکنون این پارک و مراکز برای این ارتباط تشکیل شده است.

ستاری با اشاره به اینکه فعالیت در دانشگاه های ما از دیوارهای خود فراتر نرفته است،بیان کرد: نتوانستیم پژوهش را به تجاری سازی برسانیم.

وی ادامه داد: اکنون دانشگاه ها و پژوهشگاه های ما پر از پژوهش هایی است که در قفسه ها مانده است، در صورتی که پژوهش درآمدزا است و درآمد آن از همه فعالیت های اقتصادی بالاتر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص ضعیف عمل کردن علوم انسانی در اقتصاد کشور افزود: بیش از دو میلیون دانشجو در حوزه علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند اما متاسفانه به دلیل ضعف در ارتباط علوم انسانی با بازار، بازار 500 میلیون تومانی فروش سوغات مشهد که بازاری پردرآمد برای ایران از قدیم بوده اکنون در دست کشور چین افتاده است.

وی گفت:به دلیل ضعف علوم انسانی اکنون فرزندان ما عروسک هایی را که هیچ نمادی از ایران اسلامی ندارد را به عنوان اسباب بازی خود مورد استفاده قرار می دهند. همچنین در حوزه لباس نیز ورود فرهنگ بیگانه به این عرصه موجب تغییر پوشش جوانان ما شده است و اینها نشات گرفته از ضعف علوم انسانی در اقتصاد دانش بنیان می باشد.

** دانشگاه امام صادق (ع) دانشگاه انقلاب است

ستاری گفت:این دانشگاه از بدو تاسیس دانشجویان ممتازی را پرورش داده است به طوری که در بین مسوولان کشور دانشجویانی از این دانشگاه مشاهده می شود، دانشگاه امام صادق (ع) دانشگاه علوم انسانی شریف است چرا که این دانشگاه همچون دانشگاه صنعتی شریف در حوزه علوم انسانی فعال است.

وی یادآور شد: در این دانشگاه باید علاوه بر خروج دانشجویان موفق باید پژوهش هایی نیز که با زندگی مردم ملموس است نیز ارائه شود.

وی تاکید کرد: معاونت علمی آمادگی دارد در حوزه پژوهش با دانشگاه امام صادق (ع) همکاری لازم را داشته باشد تا بتواند مدل پژوهش جدیدی را در حوزه علوم انسانی پیاده کند.

در این مراسم از 18 استاد و دانشجوی ممتاز علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اهدای تندیس و لوح تقدیر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا