میکروب های دستگاه گوارش، عامل جلوگیری از بروز آلرژی

سیناپرس: این باکتری با مصرف آنتی بیوتیک در دوران کودکی کاهش می یابد. این تحقیق برای کمک به توضیح خطر جدی افزایش حساسیت های غذایی و بیماری های دیگر مانند چاقی بیش از حد و بیماری های خود ایمنی انجام شده است.

 

حساسیت های غذایی از سال 1376(1997) حدود 50% در کودکان افزایش پیدا کرده است. یکی از تئوری هایی که این موضوع را توضیح میدهد نحوه زندگی در قرن 21 است که از رژیم غذایی بسیاری متفاوتی نسبت به اجداد خود برخوردار است : استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک ها و حتی افزایش زایمان غیرطبیعی (سزارین) ، نوع میکروب های دستگاه گوارش بسیاری از کودکان را در کشورهای پیشرفته تغییر داد.

 

کاترین ناگلر، ایمونولوژیست دانشگاه شیکاگو  است که سال ها در مورد ارتباط سیستم ایمنی، باکتری های روده و بروز آلرژی ها تحقیق کرده است، در سال 1383 (2004) ناگلر و همکارانش گزارش کردند که با از بین بردن باکتری های روده، موش دچار حساسیت های غذایی می گردد.

وی در آخرین تحقیقات خود، ابتدا با دادن آنتی بیوتیک به موش، نوعی حساسیت به بادام زمینی را در این موجود ایجاد کرد. سپس محلولی حاوی کلاستریدیا (نوعی کلاس میکروبی خاص که به طور طبیعی در دستگاه گوارش پستانداران یافت می شود) را به دهان و روده و معده موش وارد  و مشاهده کرد که حساسیت غذایی کاملا از بین رفت.این آزمایش با نوع دیگری از باکتری به نام باکتریوئید نیز انجام شد اما نتایج مشابهی دیده نشد.

محققان با مطالعه دقیق تر مشخص کردند که کلاستریدیا با واکنش با سلول های ایمنی خاص، کمک می کنند تا پروتئین های بادام زمینی که باعث بروز آلرژی می شود از جریان خون دور بمانند.

منبع: sciencemag

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا