رتبه ۱۲۰ ایران در نوآوری از بین ۱۴۰ کشور دنیا

سینا پرس: ظهر امروز برای برطرف کردن این مشکل نشست مشترکی بین انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران و مدیران حوزه فناوری وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی برقرار شد.

 

رتبه 120 ایران در زمینه خلاقیت و نوآوری

به گزارش خبرنگار سینا پرس، دکتر حمیدرضا خرم‌ خورشیدی، رییس دفتر توسعه فناوری‌های وزارت بهداشت در این نشست، گفت: هم اکنون بر اساس شاخص‌های جهانی، کشور ایران در موضوع نوآوری و خلاقیت از میان 140 کشور رتبه 120 را به خود اختصاص داده است.

وی یکی از مشکلات این حوزه را کمبود شدید اعتبارات عنوان کرد و افزود: تامین شغل برای فارغ‌التحصیلان و تربیت نشدن دانشجویان کارآفرین نیز از دیگر مشکلاتی این حوزه است که باید رفع شود.

خرم خورشیدی با تاکید بر این که دانشگاه‌های ما باید از دانشگاه‌های نسل اول(آموزش) و دوم(تحقیقاتی) به سمت دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) حرکت کنند، گفت: ما باید برای رفع این مساله ضمن توسعه فناوری، زیر ساخت های آن را نیز مهیا کنیم.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت  به همین دلیل در سال 89 دفتر توسعه فناوری راه اندازی کرد؛ زیرساخت‌های فناوری، فناوری‌های تخصصی، حمایت و پایش و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری 4 گروه اصلی این دفتر هستند.

 

انتقال 4 تکنولوژی به هند و پاکستان

مجید ولدان، مدیر دفتر تجاری سازی تحقیقات و انتقال تکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی نیز از ایجاد و شکل گیری انجمنی برای ارزیابی و پایش پارک ها و مراکز رشد خبر داد و گفت: بی شک توسعه اقتصادی و دستیابی به اقتصاد دانش بنیان راهبردهای مختلفی از جمله توسعه تکنولوژی دارد به همین دلیل در نظر داریم با استفاده از تجربه سایر سازمان ها در بحث تکنولوژی، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی ایجاد کنیم.

وی در خصوص پیشرفت های وزارت کشاورزی توضیح داد و گفت: تاکنون بیش از 70 قرارداد تکنولوژی داخلی و 4 مورد انتقال تکنولوژی از داخل به کشورهای هند و پاکستان داشته‌ایم و بدین‌وسیله وزارت جهاد کشاورزی در مسیر انتقال تکنولوژی قرار گرفته است.

ولدان خاطر نشان کرد: ما از فعالیت های انجمن ها برای ارزیابی مراکز رشد و پارک ها استقبال می کنیم و درصدد هستیم تا ارتباط قوی میان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری، وزارت بهداشت برقرار کنیم.

 

ارزیابی عملکرد پارک ها و مراکز رشد

مصطفی کریمیان اقبال، دبیرکل برنامه‌ریزی‌های امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری هم در این نشست از ارزیابی و پایش عملکرد پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری تا پایان سال خبرداد و گفت: کارهای بزرگ در هر جای کشور نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی است و هیچ سازمانی نمی تواند متولی کار بزرگ به تنهایی باشد به همین دلیل ما قصد داریم با انسجام درونی و تعامل بیرونی به توسعه فناوری و اقتصادی و ارایه محصولات دانش بنیان برسیم.

به گفته وی، مهمترین زیرساخت فناوری ها، پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری هستند به همین دلیل باید برای تبدیل ایده ها و خلاقیت های این پارک ها به ثروت حمایت های لازم صورت بگیرد.

وی افزود:این انجمن علمی که به صورت خصوصی پارک ها و مراکز رشد را مورد ارزیابی قرار می دهد زیر نظر هیچ وزارتخانه ای نیست و می تواند بهترین مرجع باشد تا بهره وری پارک ها را افزایش دهد.

 وی در خصوص این انجمن اظهار داشت: انجمن ارزیابی تعاملی با وزارت بهداشت، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده که در کنار یکدیگر از تجربیات سالم استفاده کنند.

دبیرکل برنامه ریزی های امور فناوری در وزارت علوم تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: هم اکنون 33 پارک علمی و فناوری و 150 مرکز رشد در کشور داریم که قرار است مورد ارزیابی قرار گیرند و در انتها رتبه بندی شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا