مشاوره ژنتیک از بروز بسیاری بیماری ها پیشگیری می کند

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه ابن سینا، دکتر سعیدرضا غفاری اظهار کرد: مشاوره ژنتیک، فرآیندی ارتباطی درباره بروز یا تکرار بروز یک بیماری ژنتیکی در یک خانواده است و می تواند به خانواده ها کمک کند تا علت بروز بیماری را بشناسند و متوجه شوند که استعداد ابتلا به برخی بیماری ها در آنها به صورت ارثی بیشتر است و باید مراقبت بیشتری کنند تا از تکرار بیماری در خانواده پیشگیری شود.

متخصص ژنتیک پزشکی، مسوول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: مشاوره ژنتیک و تحلیل شجره نامه به افراد و خانواده ها کمک می کند تا با بینش کافی، تصمیم درست را بگیرند.

وی با بیان اینکه در ناباروری زمینه های ارثی و ژنتیکی وجود دارد، افزود: در بحث ناباروری هر گاه زن یا مردی برای درمان مراجعه کنند که به صورت قطعی مشخص شود که توان بارور کردن یا بارور شدن را ندارند، ممکن است ناباروری آنها زمینه ارثی داشته باشد.

غفاری به یائسگی زودرس به عنوان یکی از عوامل ناباروری اشاره کرد و گفت: عوامل ژنتیکی و ارثی نیز در بروز این بیماری بسیار موثر هستند و هنگامی که مادری به دلایل ژنتیکی به این بیماری مبتلا می شود، احتمال ابتلای فرزندان دختر وی به این بیماری بسیار زیاد است؛ بنابراین تشخیص به موقع یائسگی زودرس اهمیت زیادی دارد، چراکه تشخیص زودرس می تواند به درمان بهتر کمک کند.

وی با بیان اینکه این بیماری در مادران احتمال تولد پسران با مشکل عقب ماندگی ذهنی را افزایش می دهد، افزود: با تشخیص به موقع و با بررسی های کروموزومی یا مولکولی می توان بیماری ها را به صورت قطعی تشخیص داد و از تولد پسران سالم اطمینان حاصل کرد.

غفاری با بیان اینکه در مطالعات مختلف، ارتباط میان سرطان، ژنتیک و سابقه فامیلی ثابت شده است، ادامه داد: سرطان یک بیماری ژنتیکی است و با استفاده از روش های ژنتیکی، قبل از وقوع قابل تشخیص است. حتی بروز سرطان های غیر ارثی نیز از طریق ژنتیک قابل تشخیص است.

وی با بیان اینکه جهش های ژنتیکی در افراد به معنای آن نیست که این افراد محکوم به ابتلا به سرطان هستند، افزود: این جهش های ژنتیکی، آسیب پذیری افراد را بالا می برد اما از طریق تشخیص های ژنتیکی می توان این آسیب پذیری ها را شناسایی کرد و مانع از وقوع سرطان شد.

غفاری گفت: از طریق مشاوره ژنتیک می توان به آگاه سازی مردم و شناسایی افراد به ظاهر سالم اما در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان و پیشگیری از بروز این بیماری کمک کرد.