تخریب خاموش تاسیسات نفتی کشور در خلاء نظام مدیریت خوردگی

مدیر کل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت در حالی از امضای سند راهبردی مدیریت خوردگی و استقرار نظام مدیریت خوردگی در صنعت نفت خبر داد که به گفته وی عدد و آمار دقیقی در خصوص میزان خوردگی در صنعت نفت در اختیار نیست.

به گزارش ایسنا، مهندس علیرضا اصل‌عربی با تاکید بر هزینه‌های زیاد رفع پدیده خوردگی در واحدهای صنعتی نفت افزود: با توجه به این امر در دنیا روش‌های پیشگیرانه تبدیل به روش‌های پیش‌بینانه سوق پیدا کرده است تا از این طریق هزینه‌های خوردگی کاهش یابد.

وی با تاکید بر این که هزینه‌های پیش‌بینانه موجب پایداری بیشتر واحدهای صنعتی شده است، اظهار داشت: در این روش‌ها با استفاده از مواد و روش‌های نوین عمر مفید تجهیزات صنعتی افزایش یافته است.

اصل‌عربی ادامه داد: در همین راستا در معاونت امور مهندسی وزارت نفت با هدف کاهش هزینه‌های خوردگی اقدام به تهیه سند راهبردی مدیریت خوردگی و استقرار نظام مدیریت خوردگی صنعت نفت کردیم که این سند به امضای وزیر نفت رسیده است.

وی با اشاره به جزییات این سند خاطرنشان کرد: این سند در راستای ساماندهی ساختارها و کنترل هزینه‌ها و برآورد هزینه‌های مربوط به پدیده خوردگی تدوین شده است که دارای رویکردهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

مدیر کل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت با اشاره به آمارهای مربوط به خسارات ناشی از خوردگی در کشورهای صنعتی، ادامه داد: نتایج ارزیابی به عمل آمده در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی نشانگر آن است که خسارات و هزینه‌های ناشی از خوردگی در حدود چهار و نیم درصد تولید ناخالص ملی (GNP) برآورد شده است و این آمار به ما هشدار می‌دهد که جهت ایجاد انگیزه‌های لازم برای شناخت دقیق علل و مکانیزم‌های پدیده خوردگی و به کارگیری روش‌های پایش، کنترل و پیشگیری از خسارات ناشی از خوردگی برنامه‌های مشخصی تدوین کنیم.

وی بی‌اعتنایی به خوردگی را موجب افزایش ریسک سرمایه‌گذاری دانست و اظهار داشت: توجه جدی به پدیده خوردگی و به کارگیری راه حل‌های علمی و منطقی برای کاهش خسارات جانی، مالی و زیست محیطی ناشی از خوردگی نیازمند رویکرد برنامه محور و نگاه راهبردی به این مساله است که در این راستا اقدام به تدوین سند مدیریت خوردگی شد که این سند، سیاستی در حوزه کاهش میزان خسارات ناشی از خوردگی است.

اصل عربی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در زمینه کاهش خوردگی در واحدهای نفتی گفت: تدوین نقشه راه، پژوهش‌های هدفمند، ساماندهی استفاده از مشاوران پیمانکاران، نظام برنامه‌ریزی و مدیریت دانش از جمله برنامه‌های وزارت نفت در این زمینه است.

وی با اشاره به جزییات سند راهبردی مدیریت خوردگی افزود: برای اجرایی شدن این سند، دستورالعمل‌ خود ارزیابی برای واحدهای صنایع نفت تهیه کرده‌ایم که این دستورالعمل حاوی 160 سوال است که این واحدها با پاسخگویی به این سوالات می‌توانند میزان خوردگی واحد مربوطه را برآورد کنند.

اصل‌عربی با تاکید بر این که در حال حاضر نمی‌توانیم عدد و رقم دقیقی از میزان خوردگی در صنایع نفت ارائه دهیم،اظهار داشت: در حال حاضر 70 درصد تجهیزات صنعت نفت شامل تجهیزات ثابت چون خطوط لوله، تانکرها و تجهیزات مکانیکی و سازه‌ای است و 15 درصد آن مربوط به تجهیزات مواد و مابقی تجهیزات مربوط به حوزه برق و انرژی و ابزار دقیق می‌باشد و مهمترین عوامل تهدید خوردگی مربوط به 70 درصد تجهیزات ثابت حوزه صنعت نفت است.

وی اضافه کرد: به منظور ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه از ظرفیت‌های بند (ل) ماده 12 قانون رفع موانع تولید استفاده کردیم.

این مقام مسوول در عین حال تاکید کرد: تا زمانی که عدد و ارقام دقیق در این حوزه نداشته باشیم تمام اقدامات ما با اشتباهات زیادی همراه خواهد بود.

وی در خصوص تدوین سند راهبردی خوردگی بدون در اختیار داشتن عدد و ارقام مربوط به میزان خوردگی در صنعت نفت توضیح داد: اجرای مدیریت خوردگی حداقل به 5 سال زمان نیاز دارد و در عین حال ما نمی‌توانیم تدوین سند راهبردی در این حوزه را معطل استخراج عدد و آمار دقیق در حوزه خوردگی کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا