استفاده از ظرفیت کتاب های علمی برای گسترش علم در جامعه

دکتر مجید غلامی جلیسه در گفت‌ و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم توجه جدی به کتاب های علمی برای ترویج و گسترش علم در کشور، گفت: چون خانه کتاب بانک اطلاعات کتاب ایران را در اختیار دارد، این امکان بسیار خوبی است برای رصد کردن فعالیت های علمی با محوریت کتاب در کل کشور. خوشبختانه از سال گذشته یک فصلنامه تخصصی با عنوان «نقد کتاب علوم محض و کاربردی» را که صرفا به کتاب های علمی می پردازد، تاسیس کردیم. در این فصلنامه کتاب های علمی منتشرشده مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرند که می تواند اتفاق بسیار خوبی در ارتقای سطح این کتاب ها باشد.

مدیرعامل خانه کتاب افزود: اتفاق خوشایند دیگری که در خانه کتاب در حوزه کتاب های علم و فناوری می افتد، بحث کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است که به آثار این حوزه هم در انتخاب کتاب سال توجه ویژه ای می شود. این آثار مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرند و اگر در حد و اندازه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران باشند، برگزیده خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: من امیدوارم دوستان ما در حوزه علم و فناوری، نگاه ویژه ای به فعالیت های حوزه کتاب داشته باشند همان طور که کتاب می تواند نقش پررنگی در تشریح این نوع فعالیت ها داشته باشد، از علم و فناوری هم برای ترویج کتاب و کتابخوانی بهره برداری شود. امروزه بیش از گذشته علم و فناوری با کتاب و کتاب با علم و فناوری مانوس و همگون هستند و به نظر می رسد ظرفیت های خوبی در این عرصه در کشور وجود دارد.

غلامی جلیسه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بیشتر کتاب هایی که در حوزه علم و فناوری در کشور ما منتشر و خوانده می شود مربوط به کتاب های درسی و دانشگاهی است و کمتر به حوزه کتاب های علمی عمومی پرداخته می شود. دلیل این امر چیست؟ تصریح کرد: من فکر می کنم که کتاب های علمی عمومی مخاطبان خوبی در سطح جامعه دارد اما متاسفانه شکل ارایه آنها ضعیف است. یعنی مردم طالب هستند که درباره یک پدیده نوین علمی اطلاعات داشته باشند و در حد توان خود با پدیده های علمی جدید دنیا آشنا شوند اما متاسفانه این نوع ارایه در کشور ما بومی سازی نشده است. الان عمدتا کتاب های علمی منتشره کارهای ترجمه ای است. کتاب های خارجی به دلیل اینکه ما قانون کپی رایت را رعایت نمی کنیم ترجمه و با کمترین هزینه منتشر می گردد اما با بدترین کیفیت چاپ می شود. در صورتی که بخش قابل توجهی از جذابیت این نوع کتاب ها، شکل ارایه و نوع چاپ آنهاست.

کتاب های علمی عمومی مخاطبان خوبی در سطح جامعه دارد اما متاسفانه شکل ارایه آنها ضعیف است

وی در پایان عنوان کرد: به نظر می رسد هم جوامع علمی باید تلاش کنند که آثار بومی تولید کنند و هم ناشران سعی نمایند سرمایه گذاری جدی در این حوزه داشته باشند. اگر این کتاب ها با سرمایه گذاری مناسب، به نحو شایسته ای ارایه شود، قطع به یقین مردم ما علاقه مند هستند که با علوم و فناوری های جدید به این سبک و سیاق آشنا شوند.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا