ساخت نانوکاتالیست‌های جدید با روش ابداعی فناوران ایرانی

به گزارش ایسنا، دکتر شلماشی، مدیرکل دفتر مالکیت فکری در این رابطه اظهار داشت: این اختراع در راستای سیاست‌ها و اهداف حمایت از مخترعان و مبتکران و به نمایندگی دفتر مالکیت فکری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران پیگیری شد.

وی افزود: دکتر علیرضا صالحی‌راد و دکتر سیدمهدی لطیفی از اعضای هیات علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران موفق به دریافت گواهی ثبت برای این اختراع شدند.

شلماشی بیان داشت: در این اختراع، نانوکاتالیست‌های جابجایی آب گاز دما بالای -Fe-Cr و Fe-Cr-Cu با استفاده از روش ابداعی مسیر پیشساز معدنی تهیه شده‌ است.

وی افزود: این روش تهیه منجر به ایجاد نسبت مشخص و معین فلزات (مشخص شده توسط آنالیز پراکندگی انرژی،EDX) توزیع بهینه فاز فعال (نشان داده شده توسط آنالیز EDX)، امکان‌پذیری تغییر نسبت مولی فلزات، افزایش بر همکنش‌های فلز- فلز یا فلز-اکسید فلزی، کاهش اندازه ذرات و افزایش مساحت سطح ویژه کاتالیست در مقایسه با روش تجاری مرسوم رسوبگیری تلقیح می شود.

مدیرکل دفتر مالکیت فکری گفت: پیشساز معدنی تهیه شده، توسط روش‌های آنالیز عنصری، هدایت سنجی، جذب اتمی، UV-Vis و FT-IR مورد آنالیز و شناسایی قرار گرفت. خواص فیزیکی- شیمیایی نانوکاتالیست‌ها با استفاده از تکنیک‌های پراش اشعه ایکس، میکروسکوپ الکترونی روبشی، مساحت سطح ویژه BET و روش آنالیز EDX بررسی شد.