احساسات منفی می تواند نتایج مثبتی در محیط کار داشته باشد

سیناپرس: پژوهشگران در مطالعه ای جدید که توسط دانشمندان دانشگاه لیورپول انگلیس به انجام رسیده و  در شماره ویژه ژورنال روابط انسانی (Human Relations) منتشر شده است تاثیر احساسات مثبت و منفی در محیط های کاری را مورد بررسی قرار دادند. آنها در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که شاید باور رایج مبنی بر بد بودن احساسات منفی در محیط های کاری تا حدی نادرست است و در واقع این مساله ارتباط زیادی به تفاوت های موجود در محل کار دارد. به کلامی دیگر، محیط و شرایطی که از احساسات منفی در امور شغلی استفاده می شود، تعیین کننده میزان اثربخشی این احساسات خواهد بود.

برای نمونه خشم همیشه به نتایج منفی نمی انجامد و می توان از آن به عنوان نیرویی برای مبارزه با بی عدالتی ها بهره جست. حتی در برخی موارد، خشم اگر در راستای مبارزه با بی اخلاقی ها و زیر پا گذاشتن اصول انسانی باشد، می تواند موثر و مطلوب باشد.

برای مثال، یک کارگر میتواند خشم خود را به شکلی سازنده پس از برخورد ناعادلانه رئیس با یکی دیگر از کارگران همان مجموعه ابراز کند. در مواردی از این دست، خشم می تواند جلوی تکرار این بی عدالتی ها در آینده را بگیرد.

از سویی دیگر، بیش از اندازه مثبت بودن ممکن است به جای افزایش احساس مثبت و یا بهره وری بیشتر در محیط کار، موجب ایجاد نوعی سطحی نگری شود.

یکی دیگر از مطالعات منتشر شده در این شماره ویژه ژورنال «ارتباطات انسانی» به این نکته اشاره می کند که منفی بودن میتواند تاثیری مثبت داشته باشد و موجب توافق جمعی کمتر و در نتیجه گفتگوی بیشتر میان کارکنان شده و در نتیجه میزان کارآمدی تیم کاری افزایش یابد.

news.liv.ac.uk : منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا