مبتلایان به شیزوفرنی هم می توانند شاد باشند

سیناپرس: با اینکه بسیاری از افراد، شیزوفرنی را با افسردگی یکی می دانند، اما در مطالعه ای جدید مشخص شد که یک سوم از مبتلایان به شیزوفرنی احساس شاد بودن داشتند. همچنین این مطالعه بار دیگر ثابت کرد که شادی در زندگی، به یک سری عوامل بستگی دارد که می توان آنها را آموخت و به این ترتیب شادی و کیفیت زندگی را بهبود بخشید.

سیناپرس: در مطالعه جدیدی که بر روی گروهی از افراد سالم و نیز مبتلایان به شیزوفرنی به انجام رسید مشخص شد که شادی هر یک از آنها، بیشتر به ویژگی های مثبت فردی و اجتماعی نظیر خوش بینی و استقامت بستگی دارد. همچنین مشخص شد که شادی در میان بیماران مبتلا به شیزوفرنی ربطی به شدت یا طول بیماری و یا کارکردهای شناختی و جسمی و حتی سن، تحصیلات و وضعیت مالی آنها ندارد.

در مقابل، برخی ویژگی های مثبت رفتاری، بیشتری تاثیر را بر میزان احساس شاد بودن فرد دارد. بیشتر این رفتارها را می توان از طریق تکنیک های خودآرام سازی و یا تغییرات رفتاری به افراد آموخت. این آموزشها به ویژه می تواند برای افراد مبتلا به افسردگی بسیار سودمند واقع شود.

در این مطالعه که بر روی 72 فرد مبتلا به شیزوفرنی به انجام رسید.به جز 9 نفر از این افراد، بقیه حداقل از یک داروی آنتی سایکوتیک استفاده می کردند و 59 درصد از آنها نیز در مراکز ویژه نگهداری از بیماران شیزوفرنی ساکن بودند.

همچنین در گروه کنترل نیز 64 نفر مرد و زن 23 تا 70 ساله که همگی بخشی از یک مطالعه جامع دیگر در مورد پیری بودند حضور داشتند. این افراد هیچ گونه ماده مخدر یا الکل مصرف نمی کردند و هیچ مشکل مرتبط با سیستم عصبی و یا فراموشی نیز نداشتند.

در این مطالعه، از افراد خواسته شد تا به عبارت هایی نظیر «من خوشحال هستم» یا «من از زندگی لذت می برم» امتیازی بین «هرگز یا به ندرت» تا «همیشه و بیشتر اوقات» بدهند. پاسخ های داده شده مشخص کرد که 37 درصد از بیماران مبتلا به شیزوفرنی همیشه یا بیشتر اوقات خوشحال بودند. این رقم در برابر 83 درصد پاسخ مشابه از گروه کنترل قرار می گرفت. همچنین 15 درصد از بیماران مبتلا به شیزوفرنی نیز گزینه «هرگز یا به ندرت» را برگزیدند.

سپس ارتباط این پاسخ ها با عوامل دیگری نظیر سن، جنسیت، تحصیلات، محل زندگی، داورهای مصرفی، میزان اضطراب و نیز برخی شاخص های فیزیولوژیک نظیر سلمت جسمی و کارکرد شناختی مورد بررسی قرار گرفت. در این میان، عوامل دیگری نیز نظیر استرس، دیدگاه در مورد پیری، وضعیت معنوی، خوشبینی و استقامت فردی نیز بررسی شد.

با اینکه شادی افراد دارای شیزوفرنی به مراتب کمتر از افراد سالم بود، اما باز هم حدود یک سوم آنها از زندگی رضایت داشتند و دلیل اصلی این شاد بودن نیز به ویژگی های مثبت روانی مربوط می شد. از آنجا که بسیاری از این ویژگی ها آموختنی هستند، می توان با برنامه ریزی و آموزش این موراد به افراد مبتلا به شیزوفرنی و یا حتی سایر اختلالات روانی، شادی آنها در زندگی را افزایش داد.

نتایج این پژوهش در ژورنال «پژوهش شیزوفرنی» (Schizophrenia Research) منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا