گشت دوم بررسی آبسنگ های مرجانی با خنک تر شدن آب خلیج فارس انجام می شود

 داوود میرشکار در گفت و گو با ایرنا افزود: چندی پیش گزارش سفید شدگی آبسنگ های مرجانی به سازمان محیط زیست رسید که بعد از آن کمیته ای برای بررسی وضعیت آبسنگ ها تشکیل شد.

وی اظهار کرد: بعد از تشکیل این کمیته قرار شد بررسی در دو مرحله انجام شود که بر این اساس مرحله اول با اعزام گروهی از متخصص و کارشناسان به منطقه و نمونه گیری از آبسنگ های مرجانی جزایری مانند کیش، خارک، نایبند، قشم، تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی و چابهار انجام شد.
مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در اولین مرحله از این گشت مشخص شد آبسنگ های این جزایر بین 40 تا 50 درصد دچارسفید شدگی شده اند.
میرشکار با بیان اینکه سفید شدگی شاخصی برای ارزیابی سلامت آبسنگ های مرجانی است گفت: بررسی ها نشان داد برخی از آبسنگ ها به طور کامل سفید نشدند از این رو امکان برگشت آنها بسیار زیاد است از این رو برای اجرای مرحله دوم گشت منتظر خنک تر شدن هوا و آب خلیج فارس هستیم.
وی اظهار کرد: بررسی ها نشان داد علت سفید شدگی آبسنگ های مرجانی افزایش دما در آبهای خلیج فارس بوده است از این رو انتظار داریم برخی از آبسنگ هایی که دچار سفیدشدگی شده اند با خنک تر شدن آب دوباره به حیات خود برگردند.
میرشکار گفت: زمانی که دمای آب افزایش می یابد فیتوپلانگتون هایی که با آبسنگ ها همزیستی دارند تحمل این دما را ندارند از این رو از آبسنگ جدا می شوند که این مساله موجب سفید شدگی مرجان ها می شود، زمانی که آب خنک تر شود امکان بازگشت این فیتوپلانگتون ها و از سرگیری همزیستی آنها وجود دارد از این رو منتظر خنک تر شدن دمای آب هستیم.
مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: اکنون گروهی تخصصی برای گشت و بازرسی در منطقه آماده است تا میزان بازگشت آبسنگ ها را بررسی کند.
*** افزایش 3 میلیونی جریمه نابودی آبسنگ های مرجانی
میرشکار گفت:با توجه به اهمیت حفاظت از اکوسیستم های دریایی از جمله آبسنگ های مرجانی میزان جرایم آسیب رساندن به آنها افزایش یافته است.
وی افزود: آبسنگ های مرجانی جنگل های دریایی هستند و هزاران نوع آبزی را در خود جای می دهند از این رو از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند که براین اساس میزان جریمه نابودی آبسنگ ها از یک میلیون تومان به چهار میلیون تومان افزایش یافته است.
*** آبسنگ های مرجانی
آبسنگ ها یا صخره های مرجانی از قدیمی ترین و غنی ترین اجتماع موجودات زنده بر روی زمین هستند. بیشتر صخره های مرجانی بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال عمر دارند و بسیاری از آنها صخره های آبی روی هم انباشته شده ای هستند که میلیون ها سال قدمت دارند.
مرجان هایی که صخره های مرجانی را تشکیل می دهند تنها در شرایط خاصی پرورش می یابند. آنها در آب گرم، شور و تمیز زندگی می کنند. رشته صخره های عظیم آبی در طول سال با درجه حرارتی بیش از ۲۱ درجه سانتیگراد گرم باقی می مانند. مرجان ها همچنین تنها در آبهای کم عمقی که نور خورشید بتواند به آنها برسد زندگی می کنند.
تغییرات آب و هوایی بزرگترین خطر برای آبسنگ های مرجانی است زیرا با تنها دو درجه افزایش دما در معرض خطر جدی قرار می گیرند.
صنعت توریسم، لایروبی و احیای زمین برای ساختن هتل ها، فرودگاهها و بندرگاهها، جمع آوری مرجان ها و صدف ها برای یادگاری، ساختن جاده ها و خانه ها، آلودگی توسط سم دفع آفات و کودهای کشاورزی، تخلیه فاضلاب ها و نشت سوخت ها از دیگر خطرات عمده ای هستند که صخره های مرجانی را تهدید می کنند.
*** پراکندگی آبسنگ ها در جهان
صخره های مرجانی بزرگ استرالیا که در شمال شرقی ساحل استرالیا واقع شده اند بزرگترین صخره های آبی جهان هستند. این صخره ها طولی بیش از ۲۰۳۰ کیلومتر دارند و مساحتی حدود ۲۰۷۰۰۰ کیلومتر مربع را تحت پوشش قرار می دهند. این تنها ساختار موجودات زنده است که از فضا قابل مشاهده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا