بررسی میزان باروری و چند قلوزایی میش

با توجه به متفاوت بودن میزان چند قلوزایی در نژادها و مناطق جغرافیای مختلف و ضرورت مطالعه عوامل موثر بر چند قلوزایی در نژادهای مختلف یافتن بهترین روش ایجاد چندقلو زایی و ایجاد فعالیت تخمدانی در خارج از فصل در هر نژاد میش ضروری می کند. به همین منظور نیز تحقیقاتی انجام شده است که هدف از آن تعیین میزان فعالیت تخمدانی و چند قلوزایی در تابستان و مقایسه اثر جیره و eCG در میزان باروری و چند قلو زایی میش های نژاد زل بوده است.

استفاده از پروژسترون واژنی و eCG در فصل تابستان در نژاد زل در افزایش تعداد چند قلوزایی موثر است و جیره تكمیلی افزایش معنی داری در آن ایجاد نمی كند.

برای انجام این پژوهش در اوایل تابستان 135 راس میش زل به صورت تصادفی در 6 گروه مشابه به قرار ذیل تقسیم شدند. گروه 1(22= N) میش ها به مدت 21 روز قبل از قوچ اندازی علاوه بر چرای آزاد از جیره تكمیلی بهره مند گردیدند. گروه 2(22=N) میش ها 8 روز قبل از قوچ اندازی جیره تكمیلی مصرف كردند. گروه 3 (26=N) میش ها جیره تكمیلی از 8 روز قبل از قوچ اندازی و همچنین اسفنج واژنی پروژسترون دار و در هنگام خروج اسفنج، IU 400 eCG دریافت كردند. گروه 4 (23=N) میش ها در این گروه هیچ گونه جیره تكمیلی دریافت نداشتند ولی اسفنج واژنی پروژسترون و eCG در هنگام خروج اسفنج دریافت كردند.

گروه 5 (20=N) میش ها جیره تكمیلی و هورمون eCG دریافت نداشتند و تنها فحلی آنها با اسفنج واژنی همزمان گردید. گروه 6 (22=N) به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد و میش ها در این گروه تحت هیچ گونه تیماری قرار نگرفتند. همزمانی فحلی در کلیه میش ها به جز گروه شاهد (6) بوسیله اسفنج داخل واژنی آغشته به پروژسترون برای مدت 14 روز صورت پذیرفت.

تغذیه پایه كلیه دام ها بر اساس چرای آزاد در مرتع با پوشش غالب از گیاهان خانواده گندمیان صورت پذیرفت. میش های گروه های آزمایشی به منظور جفت گیری 48 ساعت پس از خروج اسفنج به مدت 72 ساعت در مجاورت قوچ بارور قرار گرفتند.

نتایج و یافته ها نشان داد میزان باروری متعاقب هم زمانی فحلی در گروه سوم از گروه دوم و پنجم به صورت معنی داری بیشتر بود ولی در دیگر گروه ها تفاوت معنی داری نداشت ولی جیره تكمیلی بر روی آن تاثیر معنی داری بر جا نگذاشت.

نتیجه گیری نهایی پژوهشگران به این ترتیب بود که می توان از این مطالعه نتیجه گیری کرد که استفاده از پروژسترون واژنی و eCG در فصل تابستان در نژاد زل در افزایش تعداد چند قلوزایی موثر است و  جیره تكمیلی افزایش معنی داری در آن ایجاد نمی كند.

منبع: مجید محمدصادق، 1394، مقایسه تاثیر جیره تكمیلی (فلاشینگ) و eCG بر میزان باروری و چند قلوزایی میش های نژاد زل در تابستان. مجله تحقیقات دامپزشكی، سال هفتادم، شماره 3 (پیاپی 283).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا