فرو رفتن میلیون‌ها نفر در باتلاق فقر با افزایش دمای جهانی

بر اساس گزارش بانک جهانی، حدود 100 میلیون نفر به دلیل افزایش دمای ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای، در باتلاق فقر شدید فرو خواهند رفت. تازه‌ترین گزارش این بانک تعداد افرادی که سال جاری میلادی در فقر مطلق به سر می‌برند، را 702 میلیون نفر یعنی 9.6 درصد جمعیت دنیا برآورد کرده است.

تغییرات آب‌وهوایی موجب از بین رفتن محصولات کشاورزی، وقوع بلایای طبیعی، افزایش قیمت مواد غذایی و گسترش بیماری‌های ناشی از آب، ایجاد فقر و هل‌‍دادن مردم به فقر خواهد شد.

بنابراین، به گفته استفان هلگیت، اقتصاددان ارشد گروه تغییر آب‌وهوایی بانک جهانی و یکی از نویسندگان این گزارش، تلاش‌ها برای کنترل‌کردن تغییرات آب‌وهوایی باید استراتژی‌هایی را تدارک ببینند تا فقر را ریشه‌کن کنند.

بر اساس این مطالعه، مردم فقیر به امنیت غذایی و بهداشت جهانی برای ریشه‌کن‌کردن فقر نیاز دارند بنابراین برنامه‌ها برای کاهش‌دادن تاثیرات تغییر آب‌وهوایی نباید آسیب‌پذیری‌های جدیدی ایجاد کنند؛ این برنامه‌ها در واقع باید سیاست‌های توسعه‌ای را با در نظرگرفتن شرایط آب‌وهوایی آینده ارائه دهند.

بر اساس گفته‌های این کارشناس ارشد، چنانچه اهداف توسعه‌ای پایدار برای ریشه‌کن‌کردن فقر شدید تحقق یابد، دنیا باید اقدامات ضروری برای کاهش‌دادن تاثیرات تغییر آب‌وهوایی را انجام ‌دهد.

هلگیت گفت: ما به دنبال کاهش فقر پیش از آن هستیم که تاثیرات شدیدتر آب‌وهوایی بیشتر مردم را تحت تاثیر قرار دهد زیرا بیرون آوردن آن‌ها از فقر شدید هم‌اکنون آسان‌تر از انجام‌دادن این کار در آینده است.

بدون داشتن برنامه مناسب، تلاش‌ها برای کنترل‌کردن تاثیرات تغییر آب و هوا می‌تواند دهه‌ها تلاش برای خارج‌کردن مردم آسیب‌پذیر از فقر را خنثی کند. مالیات‌های محطیی که برای کاهش‌دادن انتشارات طراحی ‌شده‌اند، می‌توانند هزینه غذا و سوخت را افزایش داده و به مردم فقیر لطمه بیشتری بزند.

می‌توان سیاست‌هایی را برای حفاظت از مردم فقیر و حتی منفعت‌رسانی به آن‌ها طراحی کرد. به طور مثال، می‌توان از منابع مالی ناشی از مالیات‌های محیطی برای ارتقای برنامه‌های اجتماعی استفاده کرد.

هلگیت امیدوار است رهبران جهان اقدامات لازم را در جهت ریشه‌کن‌کردن فقر انجام دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا