طرح های انتقال آب باید کارشناسی شده و با نظارت محیط زیست باشد

 معصومه ابتکار و کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نشستی در مورد آخرین وضعیت محیط زیست کشور بحث و تبادل نظر کردند.ابتکار با اشاره به مشکلات محیط زیست کشور اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با مشکلات عمده ای در حوزه نیروی انسانی و تامین منابع مورد نیاز به ویژه در زمینه محیط بانان و حفظ امنیت آنها مواجه است.

وی تغییر اقلیم و مشکلات و آلاینده های نوین زیست محیطی را از مسایل جدید پیش روی سازمان حفاظت محیط زیست دانست و گفت: آسیب های ناشی از تغییرات اقلیم، خسارت های بزرگی بر محیط زیست و اقتصاد کشورهای جهان خواهند گذاشت.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: پیش بینی می شود تغییرات اقلیمی همچون خشکسالی و یخ زدگی خساراتی 100 میلیارد دلاری برجای بگذارد، از این رو باید اقداماتی راهگشا برای رفع آنها درنظرگرفت.
ابتکار با بیان اینکه انتظار می رود در برنامه ششم توسعه تمام مشکلات محیط زیست به ویژه موضوع کم آبی درنظرگرفته شود، ادامه داد: موضوع کم آبی در کشور تا آن حد جدی است که بر اثر آن در سال های آتی شاهد کوچ ناخواسته افراد خواهیم بود. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نیازهای قانونی این بخش تصریح کرد: لایحه هوای پاک که با تاکیدات رهبر معظم انقلاب و همکاری مرکز پژوهش های مجلس تهیه شده است، باید سریع تر مطرح شود تا پس از تصویب مورد بهره برداری قرار گیرد و در تهیه لایحه حفظ تالاب های کشور نیز باید تسریع شود.
وی موضوع اقتصاد مقاومتی را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: از مسایل مهم و اساسی در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی استفاده صحیح از آب و خاک و حفظ این دو عنصر ارزشمند است.
ابتکار با اشاره به همکاری های مشترک مرکز پژوهش های مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: مرکز پژوهش های مجلس همواره در کارهای علمی و پژوهشی تعامل خوب و نزدیکی با سازمان حفاظت محیط زیست داشته است.
وی توضیح داد: لایحه ارزیابی اثرات زیست محیطی، لایحه تالاب ها و دریاچه ها، لایحه جامع خاک و لایحه هوای پاک لوایح چهارگانه ای هستند که با همکاری مرکز پژوهش های مجلس تهیه شده اند و امید است با تصویب آنها گام های مثبتی در راستای حفظ محیط زیست برداشته شود.
ابتکار شرایط طبیعی و زیست محیطی کشور را در برخی مناطق بحرانی دانست و گفت: باید در برخی زمینه های زیست محیطی به تسریع راهکارهای جدی اندیشیده شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با استقبال از پیشنهاد رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مبنی بر تشکیل کارگروه مشترک بین مرکز پژوهش های مجلس و این سازمان، ابراز امیدواری کرد تا از این کارگروه و توان کارشناسی مرکز در تهیه سند راهبردی محیط زیست استفاده شود. جلالی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع حفاظت از محیط زیست و لزوم توجه جدی و عملی به آن گفت: در بخش محیط زیست نیازمند سند ملی و راهبردی هستیم که باید هرچه سریعتر لایحه این بخش تهیه شود.
وی با تاکید بر اینکه تمام طرح های عمرانی و صنعتی کشور باید پیوست زیست محیطی داشته باشد گفت: رهبر معظم انقلاب سال گذشته در جمع مسوولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست بر لزوم پیشگیری از مشکلات محیط زیست و تهیه سندملی برای محیط زیست تاکید کرده اند که باید برای اجرایی کردن این اوامر اقدامات عملی صورت گیرد.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، مشکلات زمین خواری و کوه خواری را یکی دیگر از دغدغه های رهبر معظم انقلاب و مشکلات عمده کشور دانست و تصریح کرد: با استفاده از قوانین موجود باید با جدیت و تعهد تمام با زمین خواران و دست اندازان به محیط زیست برخورد شود.
وی محدوده فعالیت سازمان محیط زیست را وسیع دانست و تاکید کرد: سازماندهی معادن کشور و لزوم ساماندهی و نظارت بر آنها از راهکارهای مهم و کارگشا در مسیر حفظ محیط زیست در کنار حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تاراج معادن و زمین ها است.
جلالی خاطرنشان کرد: بخشی از نیاز حفاظت محیط زیست این است که تمام صنایع و معادن و طرح های عمرانی کشور پیوست زیست محیطی داشته باشند که البته باید در مراحل مختلف نیز اقدامات عملیاتی مورد نظارت و پیگیری جدی قرار گیرد.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس تاکید کرد: ساختار سازمان و شورای عالی حفاظت محیط زیست باید به گونه ای باشد که مقام های اجرایی توانایی فشار بر این سازمان برای حرکت در مسیر خلاف قانون و نظرات کارشناسی در راستای تخریب محیط زیست را نداشته باشند.
وی افزود: از بین بردن جنگل ها و متعاقب آن فرسایش خاک، وقوع سیلاب ها و رخ دادن پدیده بیابان زایی از مشکلاتی است که دامن محیط زیست کشور را گرفته است.
رییس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به بحران کم آبی در کشور و لزوم اتخاذ تصمیمات جدی در راستای مبارزه با آن، توضیح داد: مرکز پژوهش های مجلس نخستین جایی بود که نسبت به بحران آب در کشور به طور جدی هشدار داد و این مساله را به طور جدی به اطلاع دولت قبل رساند.
وی فرهنگ سازی کاهش مصرف آب را لازمه حفظ این مایه حیاتی دانست و افزود: بحران کم آبی باید جدی گرفته شد و از توان تمام دستگا ه ها و مجموعه ها برای مقابله با آن استفاده شود.
جلالی ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس بارها با رصد آمارها و ارقام مشکلاتی نظیر کم آبی را هشدار داده و گزارش هایی در این خصوص تهیه و به مسوولان کشور ارایه کرده است.
وی افزود: اگر خلا هایی در زمینه حفظ محیط زیست وجود دارد، باید احصا شود و زمینه رفع این خلاها به وجود آید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به همکاری های مرکز پژوهش های مجلس در تهیه لوایح چهارگانه محیط زیست، یادآور شد: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد تا در مورد تهیه سند ملی و راهبردی محیط زیست همکاری و تعامل لازم با سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه های مربوطه را به عمل آورد.
رییس مرکز پژوهش های مجلس در پایان این نشست پیشنهاد داد که کارگروه مشترکی با حضور کارشناسان و مدیران مرکز پژوهش های مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست برای پیگیری فعالیت های دوجانبه و همکاری در راستای تهیه طرح ها و لوایح ضروری تشکیل شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا