آینده پهپادها در انتظار تصمیم سرنوشت ساز

شرکتهای بزرگی نظیر آمازون و اینتل همراه با بسیاری از شرکتهای دانش بنیان کوچک دیگر ایده های متنوعی درباره استفاده از پهپادها در طیف گسترده ای از امور مطرح کرده اند، از توسعه کشاورزی مدرن گرفته تا تحویل اجناس درب منازل. اما بحث ایمنی آنها در حین پرواز همواره جای نگرانی داشته است. اکنون قرار است یک سری پروازها آزمایشی از دو روز آینده در کارولینای شمالی آمریکا آغاز شود تا مشخص گردد که آیا واقعا می توان به پهپادها به عنوان سیستم های هوانوردی مطمئن نگاه کرد. این آزمایشات زیر نظر سازمان هوانوردی فدرال آمریکا صورت می گیرد و نتایج آن تأثیر بسزایی در آینده این فناوری، حداقل در آمریکا خواهد داشت.

این پروازهای آزمایشی بخشی از یک برنامه جامع است که توسط سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) دنبال می شود. هدف اصلی این برنامه بررسی ایمن بودن پهپادها در فواصل دور از سامانه های کنترل کننده آنهاست. در واقع محققان به دنبال بررسی دقیق این نکته هستند که پهپادها در مواجهه با موقعیتهای پیش رو و همچنین ترافیک هوایی چگونه از وقوع برخوردهای احتمالی جلوگیری می کنند.

این پروازهای آزمایشی بخشی از یک برنامه جامع است که توسط سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) دنبال می شود. هدف اصلی این برنامه بررسی ایمن بودن پهپادها در فواصل دور از سامانه های کنترل کننده آنهاست. در واقع محققان به دنبال بررسی دقیق این نکته هستند که پهپادها در مواجهه با موقعیتهای پیش رو و همچنین ترافیک هوایی چگونه از وقوع برخوردهای احتمالی جلوگیری می کنند. این آزمایشات توسط شرکت Precision Hawk که تخصص ویژه ای در زمینه خدمات سرویس ها و نرم افزارهای پهپادی دارد انجام می شود.

بر اساس قوانینی که توسط سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با جدیت دنبال می شود ادامه پرواز برای پهپادهای تجاری با وزن کمتر از 25 کیلوگرم در خارج از افق دید کنترل کننده ممنوع است. این محدودیت روند توسعه همه جانبه این فناوری نوظهور را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. از آن جمله شرکتهای ارایه دهنده خدمات پستی و ارسال محموله اجازه استفاده از پهپادها را نخواهند داشت.

هم اکنون در برخی کشورها نظیر فرانسه ادامه پرواز پهپادهای کوچک در خارج از محدوده دید کنترل کننده در مواردی نظیر کنترل خطوط ریلی آزاد است اما سازمان هوانوردی فدرال آمریکا بر این نکته تأکید دارد که تا زمان اثبات ایمن بودن پرواز پهپادها در مسافتهای طولانی، استفاده از آنها ممنوع خواهد بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا