ویژگی هایی متفاوت در پوشش هایی از جنس نانو

شرکت دانش بنیان شریف نانو پارس یکی از پیشگامان در عرصه نانو فناوری کشور محسوب می‌شود که توانسته با بهره گیری از نتایج سال‌ها مطالعه و تحقیق پژوهشگران به نام حوزه نانو فناوری گام مهمی در راستای تولید و توسعه نانو پوشش‌های عمومی و صنعتی با خواص منحصر به فرد بردارد؛ این شرکت تا کنون پروژه‌های متعددی همانند تولید ضد آب و لک، ضد گرد و خاک، ضد روغن، آنتی باکتریال، رنگ ضد آب، فتوکاتالیست و….   را با موفقیت به انجام رسانده است.

پوشش های آبگریز

امیر حسین زحمتکش، یکی از کارشناس بخش تحقیق و توسعه این شرکت در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: گسترده‌ترین محصول های این شرکت، پوشش های ضد آب( آبگریز) است. این پوشش ها عمدتا برای سطوح مختلف کاشی ها، آجرنماها، پارچه ها، شیشه ها، بتن و سنگ های مصنوعی و طبیعی کاربرد دارد.

وی افزود: این پوشش به صورت محلول حاوی ذرات نانو متری ارایه و پس از حذف حلال، ذرات نانومتری روی سطح به طور یکنواخت توزیع می شوند. سطح حاصل به شدت آب گریز بوده و از تر شدن یا نفوذ آب در سطح ممانعت شده بنابراین سطح تمیز باقی مانده و آلودگی ها همراه با جریان آب حذف می شوند.

وی اظهار کرد: عمدتا شرکت تولید کننده انبوهی برای نانو پوشش ها وجود ندارد و هم اکنون تنها به غیر از شرکت ما تنها دو شرکت آمریکایی توانسته‌اند (به جز تولید نانو پوشش شیشه  با کیفیت) چنین نانو پوشش هایی تولید کنند؛ تاکنون هیچ شرکتی در دنیا موفق به تولید نانو پوششی برای شیشه نشده است که ضمن ایستادن قطره روی پوشش بتواند شفاف باشد و شیشه را کدر نکند. نمونه آمریکایی برخلاف محصول ما هنگامی که روی سطح شیشه  یا آجر قرمز قرار می گیرد، سطح پوشش  را سفید می‌کنند.

وی بیان کرد: همچنین این نانو پوشش نسبت به نمونه مشابه خارجی بسیار مقرون به صرفه تر است؛ قیمت این نانو پوشش تقریبا دو نیم برابر کمتر از نمونه مشابه خارجی است.

پوشش های ضد آب پارچه و شیشه

وی به کاربرد عمده این نانو پوشش ها در صنایع مختلف ساختمان سازی، نساجی و … اشاره کرد و گفت: اغلب متقاضیان، این محصول ها را برای استفاده نمای ساختمانی، پارچه های هتل ها و مراکز مبلمان شده در فضای باز و غیر مسقف به ویژه برای مراکزی که آلودگی هوای زیادی دارند، خریداری می‌کنند. در این مراکز آلودگی هوا با باران حل می شود و به داخل پارچه می‌رود و پارچه را لک دار می کند.

وی تصریح کرد: این پارچه ها حداقل 10 بار قابل شست وشو هستند اما در معرض حضور باران خیس نمی شوند.

وی ادامه داد: با اعمال این پوشش روی نسوج و الیاف، پارچه نانو ذرات موجود در داخل محلول با ایجاد پیوند در بین بافت پارچه باقی می مانند و حلال موجود در محلول بخار می شود. در هنگام برخورد آب و مایعات آبی در اثر وجود این نانو ذرات روی الیاف پارچه یا فرش قطرات سر می خورند و روی سطح پارچه حرکت می کنند بنابراین سطوح پارچه ای از یکی ار مهم‌ترین آلودگی ها که همان مایعات هستند در امان می مانند و تر نمی شوند.

به گفته وی این نانو ساختار قابل استفاده روی سطح پارچه، البسه و دینگر منسوجات، مبلمان و صندلی های اتومبیل، کیف، کاپشن و چتر است.

وی درباره پوشش ضد آب شیشه نیز گفت: همچنین با اعمال این نوع پوشش روی سطوح شیشه ای، آهنگ ایجاد آلودگی ها روی سطح کاهش می یابد و با عبور قطرات آب از روی سطح آلودگی های قبلی نیز تا حد قابل قبولی شسته می شوند.

زحمتکش تصریح کرد: این پوشش با ذرات نانومتری برای ایجاد سطوح آب گریز و کاهش آلودگی سطح است. این پوشش به صورت محلول حاوی ذرات نانو متری و ترکیبات دیگر ارایه و پس از حذف حلال ذرات نانومتری روی سطح و بین مولکول‌های سطحی به طور یکنواخت توزیع می شوند؛ این سطح به شدت آب گریز بوده و از تر شدن ممانعت می‌کند بنابراین سطح تمیز باقی مانده و آلودگی ها همراه با جریان آب حذف می‌شوند.

به گفته وی این پوشش نیز روی سطح شیشه اتومبیل ها، پنجره های ساختمانی، پوشش ضد آب بتن، آجر و سنگ قابل اجرا است.

پوششی ضد آب برای بتن و چوب

زحمتکش گفت: همچنین به مرور زمان با بارش باران های متوالی و نفوذ آب به درون بافت بتن، آجر و سنگ نما این سطوح دچار فرسودگی شده و رنگ آن ها رو به تیرگی می رود. با اعمال پوشش های ضد آب نانو پاک می توان از نفوذ آب به درون بافت این سطوح جلوگیری کرد و عمر و ماندگاری آن ها را افزایش داد ضمن اینکه سطوحی پاک تر و زیباتر خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: همچنین بسیاری از سازه های تزئینی و قطعات مختلف میز و صندلی از چوب درختان ساخته می شوند که در صورت پوشش دهی نامناسب چوب با مواد مخصوص به علت جذب رطوبت، پس از مدتی سطح چوب ورم کرده و زیبایی و استحکام خود را از دست می دهند.

وی یاد آو شد: یکی از پوشش هایی که برای جلوگیری از نفوذ آب و مایعات به درون بافت چوب می توان استفاده کرد پوشش‌های نانو پاک آبگریز هستند که با افزایش زاویه تر شوندگی سطح موجب حرکت آسان قطرات آب روی سطح شده و مانع جذب شدن آن توسط سطح می شوند.

به گفته وی این پوشش نیز برای میز و نیمکت های پارک ها، قطعات چوبی خانه های ویلایی، قطعات چوبی تزیینی و نماهای چوبی خام قابل استفاده است.

پوشش های خود تمیز شونده

زحمتکش اظهار کرد: پوشش های خود تمیز شونده( فتوکاتالیست) از دیگر طرح های ما است. پوشش نانو پاک خود تمیز شونده با جذب اشعه فرابنفش خورشید علاوه بر ایجاد خاصیت آنتی یو وی و محافظت از سطح، موجب شکستن پیوندهای ایجاد شده بین آلودگی ها و سطح شده و ذرات آلودگی از سطح جدا می شوند به این ترتیب سطوح از ذرات دوده و چربی و گردو غبار پاک خواهد شد.

وی افزود: یکی از کاربردهای اصلی این طرح در شیشه ساختمان ها است؛ شیشه ساختمان ها و اتومبیل ها به علت تماس با آلودگی های شهری از جمله دوده و ذرات چربی موجود در هوا پس از مدتی دچار آلودگی های مرکبی می شوند که زدودن آن‌ها از روی سطح وقت و هزینه بر او گاهی توام با مشکل است.

وی بیان کرد: یکی از آسان ترین روش های برطرف کردن این آلودگی ها استفاده از پوشش های فتوکاتالیستی است؛ این پوشش‌ها با جذب اشعه فرابنفش خورشید پیوند آلودگی ها با سطح را شکسته و آنها را تجزیه کرده و به محیط باز می گردانند. در نتیجه بدون صرف انرژی و وقت سطوح شیشه ای خود به خود تمیز می شوند.به گفته وی این نانو پوشش برای سطوح شیشه اتومبیل ها، پنجره ساختمان ها قابل اجرا است.

پوشش های عایق حرارتی  و ملات سیمانی

زحمتکش پوشش های عایق حرارتی را نیز از دیگر محصول های تولید شده عنوان کرد و گفت:عایق کاری سطوح مختلف یکی از راه های جلوگیری از هدر رفت انرژی است. نانو ذرات موجود در این پوشش با جذب بخشی از طیف‌های تابشی و باز تابش بعضی از آنها مانع از عبور گرما می شوند و مصرف انرژی را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد به طوی که راندمان کاهش گرمای عبوری تا حدود 20 تا 25 درصد خواهد بود.

وی بیان کرد: ملات سیمانی ضد آب نیز از دیگر طرح های ما است. این ملات ها که ذاتا دارای خواص آبگریز هستند با ایجاد پوشش هایی به ضخامت چند میلی متر جایگزین مناسبی برای آب بندها هستند و مزیت آن در برابر ایزوگام های معمولی پایداری در برابر خورشید و اجرای بسیار آسان است.

پوشش های ضد قارچ و گردو غبار

زحمتکش ساخت پوشش های آنتی باکتریال( ضد قارچ و باکتری)، ضد گرد وغبار و ضد سایش را از دیگر محصول های تولید شده این شرکت عنوان کرد و درباره پوشش های ضد قارچ گفت: نانو ذرات موجود در محلول آنتی باکتریال ذاتا دارای خواصی هستند که مانع از رشد باکتری و میکروب ها می شوند. در واقع این ذرات با انجام واکنش های شیمیایی با جداره باکتری ها، دیواره سلولی آنها را تخریب کرده و آنها را از بین می برند. در نتیجه سطوح ضد عفونی و پاک می مانند.

وی درباره پوشش های ضد گرد و غبار نیز اظهار داشت: مهمترین عامل چسبیدن گرد و غبار روی سطح، وجود بارهای الکتریکی است. نانو ذراتی که این پوشش تعبیه شده اند باعث از بین رفتن بار استاتیک سطوح می شوند و با ایجاد خاصیت آنتی استاتیک روی سطوح از نشستن گرد و غبار روی سطوح جلوگیری می‌کند.

وی درباره پوشش های ضد سایش نیز گفت:  این پوشش نیز حاوی نانو ذراتی است که سختی بالایی دارند و در مقابل ایجاد خراش های سطحی مقاومت می کنند و در نتیجه مقاومت به سایش سطح را بالا می برند. پوشش ضد سایش برای حفاظت سطح و کاهش فرسودگی و تیرگی سطوح مانند کف ساختمان ها مناسب است.

1. سلام.مطالعه کردم خیلی جالبه.
    یه سوال داشتم.میخواستم بدونم نحوه ی آزمایش خود تمیز شوندگی روی بتن حاوی اکسید تیتانیوم چطور انجام میگیری.
    وآزمایشگاه های انجام این تست کجاست؟؟