تشخیص هپاتیت B و ناباروری مردان با استفاده از نانو مواد

 اگرچه آنالیز DNA یک فناوری با ارزش در پزشکی قانونی، ژنتیک و تشخیص بیماری ها است، اما انجام چنین آنالیزهایی نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی گران قیمت است.
این موضوع باعث شده تا فرایند آنالیز DNA برای بسیاری از مردم به ویژه افرادی که در مناطق محروم زندگی می کنند در دسترس نباشد، از این رو برای رفع این مشکل، محققان دانشگاه تورنتو و مک گیل از نانو موادی استفاده کردند که با هزینه بسیار کم و بدون نیاز به امکانات خاص، با فناوری بالا می تواند مواد ژنتیکی را مورد بررسی قرار دهد. 
پژوهشگران کانادایی، امیدوار هستند با استفاده از این روش جدید که نتایج آن در نشریه American Chemical Society چاپ شده است، قادر به تشخیص بیماری ها به ویژه در مناطق محروم باشند.
این محققان یک آزمایش تشخیصی، کاغذی ( paper-based) ابداع کردند که مواد به کاررفته در آن کمتر از یک دلار آمریکا به ازای هر ابزار هزینه دارد و با استفاده از این ابزارها محققان این پروژه موفق شدند تا تنها پس از 10 دقیقه از شروع آزمایش، ویروس هپاتیت B را در خون شناسایی و تشخیص دهند.
این روش تشخیصی قادر است ویروس ها را در غلظت های بسیار پایین شناسایی کند؛ از این رو می توان از گسترش بیماری جلوگیری کرد. علاوه بر این، این ابزار قادر به تعیین صحت و سلامت DNA اسپرم با دقتی مشابه با روش های بالینی متداول است.
همچنین در ماه گذشته دانشمندان روسی موفق به ساخت حسگری شدند که توانایی شناسایی سلول های سرطانی و تشخیص بیماری هایی همچون هپاتیت ها، ایدز و تبخال را دارا است؛ اکنون آزمایش های بالینی درحال انجام است و پژوهشگران امیدوارند که به زودی این امکان فراهم شود تا این حسگرها در تلفن های هوشمند نصب شوند و تغییرات بدن افراد را بررسی کنند. 
بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تقریبا 240 میلیون نفر در جهان با ویروس هپاتیت B آلوده هستند. هپاتیت B یک عفونت ویروسی است که به کبد حمله می کند و باعث بیماری های مزمن و حاد می شود، این ویروس از طریق تماس خون یا دیگر مایعات بدن فرد آلوده به دیگر افراد سرایت می کند و عامل سرطان کبد است. 
به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت بیش از 780 هزار نفر هر ساله در جهان بر اثر هپاتیت B جان خود را از دست می دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا