توسعه همکاری دو سازمان محیط زیست و ترویج کشاورزی در قالب امضای تفاهم نامه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دراجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علمی و بهره برداری همه جانبه از ظرفیت موسسات و مراکز پژوهشی و آموزشی در زمینه توسعه فناوری های پیشرفته و اعتلای علوم محیط زیستی ، تفاهم نامه همکاری های علمی، پژوهشی و اجرایی میان اسکندر زند معاون وزیر جهاد و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست امضا شد.
هم افزایی ظرفیت های علمی، پژوهشی، آموزشی، ترویجی و اجرایی طرفین و بهره وری از توان بالقوه و بالفعل موسسات و مراکز پژوهشی و آموزشی سازمان تات پیرامون ارتقا در زمینه حفاظت ، بهبود و بهسازی محیط زیست، تسهیل- تقویت و اولویت دهی پروژه های کاربردی، پژوهشی و ترویجی توسط سازمان تات متناسب با نیازهای علمی، پژوهشی و اجرایی سازمان محیط زیست، همکاری برای ایجاد تحول بنیادی در نگرش به محیط زیست کشور در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی کشاورزی و سایر بخش ها براساس روش های علمی و کمک به ارتقاء سطح دانش و بینش بهره برداران بخش کشاورزی درامور محیط زیستی برخی از اهداف این تفاهم نامه است.
مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری دو سازمان را بسیار مغتنم دانست.
وی پس از معرفی فعالیت ها در معاونت های مختلف سازمان محیط زیست به زمینه های همکاری دو طرف پرداخت و ابراز امیدواری کرد در بحث تکنولوژی های جدید همکاری های بیشتری صورت گیرد.
وی به حرکت سازمان حفاظت محیط زیست در بحث توسعه پایدار در ابعاد اقتصادی و اجتماعی به 17 هدف کلی و 169 هدف در زیر مجموعه اهداف اصلی اشاره کرد و گفت: سازمان متبوعش با پشتوانه علمی می تواند همکاری های صمیمانه ای داشته باشد.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست بحث علوم دانش بنیان را ضرورتی برای هر دو سازمان برشمرد و گفت: این سازمان در بحث نخبگان، مسئولیت انتخاب نخبگان محیط زیست را برعهده دارد و در معرفی تکنولوژی های جدید می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم.
وی به آموزش و مشارکت های مردمی، آموزشهای همگانی و ضمن خدمت اشاره کرد و گفت: سالانه در تقویم آموزشی حدود 200 تا 300 برنامه دیده می شود اما با توجه به امکانات بین 30 تا 40 برنامه آموزش ضمن خدمت در سطح کشور اجرا می شود و با وجود تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش توانسته ایم آموزش معلمان در سراسر کشور را اجرا کنیم.
به گفته مظاهری، تعداد سازمان های مردم نهاد طی دو سال اخیر، از 434 به 760 سازمان افزایش یافته است.
همچنین اسکندر زند معاون وزیرجهاد کشاورزی با معرفی فعالیت ها و توانمندیهای سازمان تحقیقات کشاورزی قدمت تحقیقات را بیش از 100 سال عنوان کرد و گفت: علاوه بر تحقیقات کارهای تولید، نظارت و حفاظت و مدیریت ذخائر از وظائف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ست.
وی با اشاره به فعالیت های مشترک بین دو سازمان، شرحی از فعالیت موسسات تحقیقاتی چون موسسه رازی، موسسه خاک و آب، گیاه پزشکی، جنگل ها و مراتع کشور و سایر مراکز و ایستگاه های تحقیقاتی را بیان کرده و این فعالیت ها را قوی توصیف کرد.
زند با اشاره به اینکه سازمان سالانه حدود 6500 طرح دارد، جایگاه سازمان را در تولید علم در زمینه کشاورزی رتبه اول دانست.
وی با بیان اینکه طبق بررسی های به عمل آمده در زمینه کشاورزی هر 1 ریال سرمایه گذاری در تحقیقات کشاورزی می تواند 40 تا 60 ریال خروجی داشته باشد بیان داشت: در سازمان تحقیقات کشاورزی از هر 1 ریال حداقل 25 ریال عاید کشور شده است، این ارزیابی کارایی اقتصادی خوبی برای سازمان ترسیم می کند.
زند بحث آموزش را شامل آموزش متوسط کار و دانش، علمی کاربردی و آموزش بهره برداران و کارکنان دانست و اشاره کرد: این آموزش ها در 75 مرکز آموزشی در سراسر کشور صورت می گیرد.
وی گفت: همچنین فعالیت های ترویجی سومین بخش از کارهای سازمان است که بیش از 1100 مرکز خدمات کشاورزی به امور ترویجی مشغول است، سازمان از تمام وسائل مانند سایت های الگوئی، رسانه ها، خدمات مشاوره ای در کار ترویج کشاورزی بهره می برد و امیدوار است با همکاری با سازمان محیط زیست نیز بتواند اهداف تعیین شده خود را دنبال کند.
رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی همکاری های دو سازمان را بسیار ضروری دانست و زمینه های مشترک آن را شامل موضوعاتی چون بهره برداری بهینه از آب ، بهبود کیفیت کود و حرکت به سمت کودهای بیولوژیک و زیستی دانست.
وی افزود: در زمینه ورود سموم سازمان محیط زیست از اجزاء نظارت است و در مورد ارزیابی های زیست محیطی، حفظ ذخائر ژنتیکی، بهره برداری از پسماندها، جلوگیری از ریزگردها و سایر موارد همکاری های خوبی پیش بینی می شود.
همچنین، غلامحسین طهماسبی معاون آموزش و پژوهش سازمان پتانسیل های دو طرف را مثبت ارزیابی و عنوان داشت: رویکردهای مهم ما در وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی است، امیدواریم در زمینه هایی همچون منابع طبیعی، منابع شیلاتی، خاک ، مسائل گیاه پزشکی و ذخائر ژنتیکی همکاری های مشترک بیشتری را ساماندهی کنیم.
وی افزود: در بحث ایمنی زیستی نگرانی ما کمتر از سازمان حفاظت محیط زیست نیست و سلامت محصول غذایی از ارکان مهم است. براساس قانونی که به ما محول شده می کوشیم تکنولوژی نوین برای تامین امنیت غذایی را وارد کنیم و همگام با دنیا پیش رویم اما با لحاظ کردن تمام مسائل که ضروری است.
وی تصریح کرد: در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات کشاورزی کمیته ای وجود دارد تا با استفاده از روش های نوین مخاطرات سنجیده شود در صورتی که مشکلی پیش نیاید اجازه رهاسازی و تولید محصول داده می شود. تولیدات دستکاری شده تا به حال در سطح تحقیقات مطرح شده و در اینده در کمیته مذکور، تصمیمات عاقلانه و صحیح گرفته خواهد شد.
پس از اظهار نظر کارشناسان حاضر در جلسه و بیان نظرات آنان، مطالب پیشنهادی مورد جمع بندی قرار گرفت. سپس متن تفاهم نامه، قرائت و به امضاء دو طرف رسید.
علمی 9014**1440