حملات قلبی و تفاوت میزان استرس در زنان

سینا پرس : مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که زنان جوان و میانسال به طور متوسط از میزان بیشتری از استرس نسبت به مردان مشابه در همین طیف سنی رنج می برند که این موضوع می تواند تاثیرات نامطلوبی در روند درمانی افرادی که به بیمار های قلبی دچار هستند گذاشته و روند بهبود  آن ها را با اختلال رو به رو کند . مطالعات پیشین نشان می دهد روند بهبودی در عوارض ناشی از حملات قلبی در بین زنان و مردان متفاوت است و  زنان به طور معمول دوره بهبود پس از حملات قلبی را سخت تر و در مدت زمان بیشتری طی می کنند . بر اساس این پژوهش ها ، مشخص شد که این میزان بالاتر استرس در زنان ، اصلی ترین دلیل این موضوع است .

در همین رابطه دکتر ژیائو ژو Xiao Xu سرپرست این تیم پژوهشی و استاد دانشگاه یاله Yale University اعلام کرد : " بر اساس گزارش های دریافت شده ، زنان استرس  و فشار روانی بیشتری را نسبت به مردان در طول زندگی خود تجربه می کنند که این موضوع به دلیل نقش متفاوت آن ها در خانواده و جامعه است . "

در این پژوهش ، میزان استرس و فشار های روانی هر بیمار در زمان ورود به بیمارستان و مدت زمان اقامت ان ها در بخش ، مورد ارزیابی قرار گرفت . این مطالعات گروه جوانانی را مد نظر قرار داده بود که بر اثر عوارض حمله قلبی در بیمارستان بستری هستند . در این مطالعات روند درمان و بهبود  بیماران فوق بر اساس تفکیک جنسیتی در دو گروه مردان و زنان مورد مطالعه قرار گرفت .

در این پروژه بیماران مختلفی در رده سنی 18 تا 55 سال در 103 بیمارستان مختلف از کشور ایالات متحده امریکا ، 24 بیمارستان در اسپانیا و 3 بیمارستان در کشور استرالیا مورد مطالعه قرار گرفته و تمامی اطلاعات درمانی و روند بهبود آن ها در بازه زمانی سال های 2008 تا 2012  ثبت شد .  

از این بیماران درخواست شد که موارد خاص زندگی خود و فشارهائی از قبیل اتفاقات غیر منتظره ،  رویداد های غیر قابل کنترل و فشارهای مضاعفی را که طی ماه گذشته تجربه کرده اند ، در اختیار تیم پژوهشی قرار دهند .

بر این اساس مشخص شد که زنان دارای فرزند یا نوه که با آن ها به صورت مشترک در یک خانه زندگی می کنند ، فشارهای مضاعفی از بابت مسائل مالی و دلهره های ناشی از ان را تجربه کرده اند .

از سوی دیگر هارلان کرومهولز Harlan Krumholz مجری اصلی پروژه پژوهشی فوق که به VIRGO شهرت دارد در این رابطه اعلام کرد : " در این مطالعات تمرکز ویژه ای روی زنان جوان و فشارهائی که به صورت سنتی زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد ، شده است . "

در همین راستا دکتر ژیائو ژو Xiao Xu اعلام کرد : " کمک به بیماران مختلف و به ویژه کسانی که دچار حمله قلبی شده اند برای داشتن تفکر مثبت و کسب مهارت های کافی برای کنترل استرس و از بین بردن آن ، تنها در زمینه ساختار روانی آن ها بهبود حاصل نمی کند بلکه این موارد به آن ها جهت بهتر گذراندن روند درمان بیماری های قلبی و بهبود پس از حملات قلبی نیز یاری خواهد رساند . "

در خاتمه لازم به توضیح است که شرح گزارش کامل و نتایج این پژوهش در آخرین شماره مجله  Circulation منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا