ارتباط توضیحات بیمار و زمان ویزیت

این نگرانی از سوی برخی پزشكان وجود دارد كه عدم قطع صحبت اولیه بیماران، منجر به طولانی شدن بیش از حد ویزیت های پزشكی می شود. در همین راستا نیز پژوهشی به انجام رسیده است که هدف از این مطالعه بررسی زمان صحبت اولیه بیماران مراجعه كننده به اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) تهران بود

بر اساس یافته های این مطالعه میزان صحبت اولیه بیماران كمتر از مقداری است كه باعث افزایش زمان ویزیت های پزشكی شود..

این مطالعه توصیفی- مقطعی در ماه های مرداد تا مهر سال 1390 در اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) تهران انجام گرفت. به صورت نمونه گیری در دسترس، تعداد 100 بیمار وارد این مطالعه شدند. بیمارانی كه شرایط تهدید كننده حیات را نداشتند وارد مطالعه و بیماران بد حال و نیز بیماران غیر ایرانی از مطالعه كنار گذاشته شدند. داده های دموگرافیك بیماران و زمان صحبت اولیه آنها ثبت و اندازه گیری شد.

پس از مدتی مشخص شد که در این جامعه آماری میزان 56% شركت كنندگان مرد بودند. 79% دارای سطح تحصیلات دیپلم به پایین و بیشتر افراد نمونه دارای قومیت فارس (60 نفر) بودند. بیماران به طور متوسط 37/ 2±60/ 71 ثانیه صحبت كردند. كمترین مدت زمان 51/22 ثانیه و بیشترین 51/ 206 ثانیه بود. اختلاف معناداری بین سن (P=0.001) و جنس (P=0.032) با میزان صحبت اولیه وجود داشت؛ اما سطح تحصیلات (P=0.996) و قومیت (P=0.266) تاثیر معناداری بر میزان صحبت اولیه نداشتند.

به این ترتیب پژوهشگران از این تحقیقات نتیجه گیری کردند که بر اساس یافته های این مطالعه میزان صحبت اولیه بیماران كمتر از مقداری است كه باعث افزایش زمان ویزیت های پزشكی شود.

منبع: علی لباف، رسول معصومی، میثاق رئیسی، 1394، مدت زمان صحبت اولیه بیماران چقدر طول می كشد؟ گزارش كوتاه. مجله دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران، سال هفتاد و سوم، شماره 8 (پیاپی 176)

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا