ابداع دستگاهی برای درمان نقص مادرزادی سوراخ‌ بین دهلیزی قلب از سوی محققان ایرانی

دکتر الهه ملکان راد، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این دستگاه به منظور بستن نواحی میان دیواره دهلیزی از نوع ثانویه (secumdum atrial septal defect) در کودکان طراحی و ساخته شده است، گفت: بیماری نقائص دیواره بین دهلیزی یکی از بیماری‌های شایع مادرزادی است که در میان نوزادان دختر شیوع بیشتری دارد و دارای انواع مختلف است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها نوعی از این بیماری که می‌توان سوراخ بین دهلیز قلب را از طریق کاتتر یعنی به روش غیر جراحی بست، نوع secumdum atrial septal defect یا نقائص دیواره بین دهلیزی از نوع ثانویه است که حاشیه کافی در اطراف سوراخ وجود ندارد.

ملکان، به جزئیات مطالعات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: در بسیاری از موارد پزشک قادر است با استفاده از کاتتر سوراخ ایجاد شده در دیواره دهلیز را ببندد ولی در بسیاری موارد پزشک نیز قادر به استفاده از کاتتر نیست که این امر به دلیل کافی نبودن "ریم"‌یا دیواره است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه کافی نبودن دیواره حاشیه دهلیز موجب خواهد شد تا کاتتر در جای خود نگه داشته نشود، یادآور شد: از این رو بیمار کاندید عمل جراحی خواهد شد.

به گفته وی، مدل ارائه شده در این مطالعات به منظور بستن نقائص دیواره بین دهلیزی در بیماران با حاشیه ناکافی (Indeqate Rims) ارائه شده است.

وی با تاکید بر اینکه در این مطالعات موفق به طراحی و ساخت دستگاهی برای بستن نواحی میان دیواره دهلیزی شدیم، اضافه کرد: استفاده از این روش بر خلاف روش‌های جراحی بیمار تنها یک تا دو روز نیاز به بستری دارد ضمن آنکه فرد دردی را در قفسه سینه حس نخواهد کرد. علاوه بر آن جای عمل تا آخر عمر بر روی سینه بیمار برجای نخواهد ماند.

ملکان با بیان اینکه این دستگاه برای سنین مختلف قابل استفاده است، اظهار کرد: این دستگاه قابل استفاده برای نوزادان، کودکان، نوجوانان و بالغین است.

مجری طرح با بیان اینکه این طرح به ثبت جهانی رسیده است،‌اضافه کرد: این طرح با همکاری پروفسور موسی حجازی از آمریکا اجرایی شده است.

وی به اهمیت دستگاه ابداع شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: متاسفانه از میزان شیوع این بیماری در کشور آماری در دسترس نیست ولی بر اساس آمارهای جهانی در دنیا از هر هزار تولد 8 نوزاد مبتلا به بیماری مادرزادی سوراخ‌های بین دیواره دهلیزی هستند که این روش می‌تواند یکی از روش‌های درمانی برای این بیماری باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا