کاهش خونریزی داخلی با نانوذرات سیلیکا

به گزارش ایسنا، خونریزی داخلی یکی از عوامل مرگ و میر در جبهه‌های جنگ است. اخیراً محققان دانشگاه تگزاس با همکاری گروه‌های تحقیقاتی دیگر از دانشگاه هاروارد و مؤسسه فناوری ماساچوست ترکیب قابل تزریقی ارائه کردند که در صورت استفاده از آن خونریزی داخلی سربازان مجروح کاهش می‌یابد.

این ترکیب از جنس ژلاتین زیست‌تخریب‌پذیر بوده که درون نانوحامل سیلیکا قرار گرفته است و در نهایت موجب انعقاد خون می‌شود. در صورت آسیب دیدن سرباز، این ترکیب در محل زخم متجمع شده و موجب منعقد شدن خون می‌شود. به اعتقاد محققان این پروژه، با این ترکیب می‌توان تا 77 درصد مقدار خونریزی را کاهش داد.

هرچند این ترکیب هنوز در مراحل اولیه آزمایشی خود قرار دارد، اما محققان معتقدند که در صورت موفقیت در این آزمایش‌ها، سربازان می‌توانند این محلول را درون سرنگ با خود حمل کنند و هر جا که با مشکل خونریزی جدی روبرو شدند، از آن استفاده کنند. با این کار می‌توان زمان بیشتری برای سرباز جهت رساندن او به بیمارستان فراهم کرد.

پیش از این محلول‌های مختلفی برای این کار طراحی و تولید شده است، اما بیشتر آن‌ها به دلیل امکان ورود به بخش‌های مختلف بدن و ایجاد اثرات ناخواسته، با مشکلاتی روبرو هستند. اما این ترکیب جدید تنها در محل زخم جمع شده و موجب انعقاد خون در این محل می‌شود. یکی از ویژگی‌های این روش آن است که برای انعقاد خون نیاز به فشار آوردن به محل زخم و استفاده از شریان‌بند نیست.

برای ساخت این محلول از هیدروژل استفاده شده است که یک ماده زیست‌تخریب‌پذیر است. این گروه تحقیقاتی با استفاده از نانوذرات در این هیدروژل موفق به تنظیم استحکام مکانیکی این هیدروژل شدند. در نهایت محققان این پروژه ویژگی‌های این محلول را به نحوی تغییر دادند که بتوان آن را به بدن تزریق کرد.

نتایج این پژوهش در نشریه ACS Nano منتشر شده است.