شش اولویت اول تحقیقات در قطب شمال

سینا پرس : محققان قطب شمال با آشکار کردن دریاچه ها و کوه های زیر یخ و بررسی اعماق دریا در تلاشند راز آب و هوای زمین را برملا کنند. قطب شمال که زمانی به عنوان یک مکان دور افتاده یخ زده شناخته می شد، امروزه متحمل تغییرات زیادی است. تغییرات موضعی مانند از دست دادن یخ ، تغییرات در چرخش اقیانوس ها و بازسازی اوزون اتمسفری عواقب جهانی زیادی برای آب و هوا، سطح دریا، تنوع زیستی و جامعه دارد.

در اردیبهشت 2014، کمیته علمی تحقیقات قطب شمال (SCAR) شامل 75 محقق و سیاستگذار از 22 کشور مختلف تشکیل شد تا بر روی اولویت های تحقیقات قطب شمال برای دو دهه آینده و پس از آن توافق کنند. این اولین بار است که چنین کمیته ای برای جمع آوری دیدگاه های مختلف با بحث و گفتگو و رای گیری تشکیل می گردد.

این کمیته لیستی شامل 80 سوال علمی مهم و حیاتی مطرح کرده که گزارش کامل آن تا آخر این ماه (مرداد ماه) به چاپ می رسد.

شش اولویت اول

سوالات مطرح شده به طور گسترده به شش موضوع اصلی تقسیم می شود. برای درک پتانسیل کامل علم قطب شمال نیاز به پاسخ سوالات زیر داریم.

مشخص کردن دسترسی جهانی به اتمسفر قطب شمال و اقیانوس جنوب: تغییرات در اتمسفر قطب شمال می تواند باعث تغییر در بودجه انرژی زمین، گرادیان دما، و شیمی هوا و چرخش آن شود. پروسه های درگیر در این تغییرات بسیار ناشناخته است.چگونه واکنش های بین اتمسفر، اقیانوس و یخ نرخ تغییرات آب و هوا را کنترل می کند؟ چگونه تغییرات آب و هوا در قطب روی اقیانوس های استوایی و بادهای موسمی تاثیر می گذارد؟ چگونه بازسازی سوراخ اوزون و بالا رفتن میزان گازهای گلخانه ای چرخش اتمسفری آب و هوای جهانی و منطقه ای را تحت تاثیر قرار می دهد؟

اقیانوس جنوب نقش مهمی در سیستم زمین دارد. اقیانوس های دنیا را به هم متصل می کند تا یک سیستم جهانی برای انتقال گرما و CO2 از اتمسفر به اعماق دریا تشکیل دهد. اقیانوس با حل شدن دی اکسید کربن در آب دریا اسیدی تر می شود و آب های سرد جنوب اولین آب هایی هستند که تحت این تاثیر قرار می گیرند.

یخ های موجود در دریا منعکس کننده و فیلتر کننده نور خورشید هستند. آنها باعث می شوند دما، تکانه ها و گازهای تبادل شده بین اقیانوس و اتمسفر متعادل شود. تشکیل یخ های دریا و ذوب آنها، محتوای نکمی سطح آبها را تعیین می کند، چگالی آنها را تغییر می دهد و نقطه انجماد آنها را مشخص می کند. اینکه چه فاکتورهایی فصلیت، توزیع و حجم یخ های دریای قطب شمال را کنترل می کند را باید بدانیم.

کشف چگونگی کاهش حجم صفحات یخی : صفحات یخی قطب شمال حدود 26.5 میلیون کیلومتر مربع یخ است که برای بالا بردن سطح دریا جهان به میزان 60 متر کافی است.اما با وجود ثابت ماندن این یخ ها برای هزاران هزار سال، صفحات یخی قطب شمال اکنون با سرحت صعودی از بین می روند. چه چیز این نرخ و اثر آن روی سطح آب دریا را کنترل می کند؟ آب زیر صفحات یخی ضخیم به ندرت نمونه برداری شده است و اثر آنها روی حرکت یخ ها نامشخص است.

برملا کردن تاریخ قطب شمال:نگاهی به گذشته و جمع آوری سنگ های موجود در حاشیه قاره نشان می دهد که قطب شمال ممکن است به طرز قابل توجهی در جهان گرمتر متفاوت خواهد بود. اما سنگ هایی که از قلب قاره و اقیانوس های دربرگیرنده جدا شده اند، بسیار کم مورد بررسی قرار گرفته اند. ما اطلاعات بسیار کمی راجع به ساختار پوسته قطب شمال و چگونگی تاثیر به وجود آمدن و از هم پاشیدن ابر قاره ها در دست داریم. ما احتیاج به اطلاعات بیشتری در مورد یخ، سنگ و  رسوبات این قاره دریم تا کشف کنیم تغییرات آب و هوایی گذشته دوباره تکرار می شود یا نه.

کسب اطلاع از چگونگی تکامل زندگی در قطب شمال: اکوسیستم های قطب شمال تا مدتها تصور می شد اکوسیستمی جوان، ساده، منزوی و از لحاظ گونه ای فقیر است. اما در دهه گذشته تصویر دیگری ظاهر شد. برخی گونه ها، مانند کرم های دریایی (polychaetes) و کراستاسین ها( ایزوپودها و آمفی پودها) به شدت متنوع هستند و ارتباطات بین گونه های موجود در این قاره، جزیره های همسایه و اعماق دریا بیشتر از آنیست که تصور می شد.  برای پیش بینی پاسخ این گونه ها به تغییرات محیطی، ما نیاز داریم تا بدانیم چگونه اتفاقات گذشته باعث انقراض ها و از بین رفتن تنوع زیستی شده است.

مشاهده دقیق فضا و جهان: اتمسفر خشک، سرد و پایدار قطب شمال بهترین شرایط را برای مشاهده و رصد فضا فراهم می کند. دریاچه های زیر  یخچال های طبیعی قطب شمال، شرایط روی ماه های سیارات مشتری و زحل را منعکس می کند و چگونگی تشکیل منطومه شمسی را مشخص می کند و اطلاعاتی راجع به علم نجوم به ما می دهد.

فراموش نکنیم که ما اطلاعات کمی در مورد اجزای پرانرژی که از منظومه شمسی جدا می شوند و نزدیک به قطب در مدار مغناطیسی زمین قرار می گیرند، در دست داریم.

کاهش دخالت انسانها:پیش بینی فعالیت های انسهانها و تاثیرات آنها در منطقه نیازمند تنظیم و سیاست های تاثیرگذار در قطب شمال است. باید گره از تاثیرات انسانها و طبیعت باز شود. چگونه سیاست های جهانی بر روی انگیزه انسان ها برای بازدید از منطقه تاثر می گذارد؟

همکاری با یکدیگر: بالا بردن تحقیقات علمی در کنار کمتر کردن ردپای انسانها از اهداف اولیه این کمیته است. وقت آن رسیده است که ملل دخیل در تحقیقات قطب جنوب نیز کارهای مشابهی مانند قطب شمال انجام دهند. همکاری بین المللی گسترده تر، تعامل بیشتر علم و بودجه های فراساختاری و به اشتراک گذاشتن دانش برای رسیدن به این هدف نیاز است.