ارتباط مصرف مسکن و ابتلا به افسردگی

سینا پرس : مسکن ها و داروهای از بین برنده درد در مقطع زمانی کوتاهی پس از مصرف تاثیر کرده و متاسفانه مصرف آن ها در بسیاری از انسان ها تبدیل به یک عادت شده است و در بسیاری از مواقع گزارش شده که  در صورت عدم استفاده از این دارو ها ، فرد دچار ناراحتی و مشکل می شود .

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد افرادی که به صورت مداوم و دوره ای از داروهای دارای مواد مخدر ضعیف opioid medicines حاوی مرفین یا سایر داروهای مسکن استفاده می کنند ، در خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی قرار دارند .

این مطالعات همچنین نشان می دهد که بر اساس چه فرایندی در بدن ، استفاده از داروهای مسکن منجر به بروز افسردگی می شود . در همین رابطه دکتر جفری شیرر Jeffrey Scherrer دستیار پرفسور در رشته خانواده و روابط درمانی در دانشگاه سنت لویز ایالات متحده آمریکا ، به همراه دانشجویان و همکارانش با ارائه پرسشنامه های ویژه ای به 335 بیمار که در یک الی دو سال گذشته از بیماری کمردرد مزمن رنج می بردند ، شرایط آن ها را مورد بررسی قرار دادند .  در این مطالعات همچنین بیماران موظف به اعلام اطلاعات مربوط به دردهای دوره ای خود و سال هائی که با این عارضه درگیر بوده اند ، شده و این اطلاعات همگی جمع آوری و طبقه بندی شد .

دکتر شیرر در این ارتباط می نویسد : " بررسی ارتباط موقتی بین استفاده از داروی مسکن حاوی مواد مخدر و ابتلا به افسردگی و میزان و دوز مصرف این دارو ها ما را در فهم بهتر میزان ریسک خطر ابتلا به افسردگی در این دسته از بیماران یاری می کند . این مطالعات تنها در مورد نحوه مدیریت درد در بیماری های مزمن غیر سرطانی است . "

در حقیقت فاکتور های تاثیر گذار در ابتلا به افسردگی بر اساس این مطالعات و مطالعات انجام شده پیشین ، عبارتند از میزان مورفین مصرفی روزانه توسط این بیماران که از طریق داروهای مسکن وارد بدن آن ها می شود .

به اعتقاد پژوهشگران این پروژه ، مطالعات جدید انجام شده می تواند پزشکان را قادر به پیشگیری از ابتلا به افسردگی در بیمارانی که نیازمند مصرف طولانی مدت داروهای مسکن هستند ، کرده و این بیماران را در این زمینه یاری کند .

گفتنی است شرح کامل این مطالعات و نتایج حاصل از ان در آخرین شماره مجله درد journal Pain منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا