ارتباط مصرف ترامادول و حمله ثانویه مصرف دارو

احتمال بروز تشنج در بیمارانی كه دچار مسمومیت یا سوء مصرف ترامادول شده اند، تصمیم گیری برای مدت زمان تحت نظر گرفتن این بیماران را مشكل می کند. هدف از مطالعه ای که در این زمینه انجام شده است، تعیین فراوانی موارد بروز تشنج و زمان آن پس از مصرف ترامادول در مراكز درمانی و پس از ترخیص بیماران بود.

در چهار ساعت اول پس از مصرف ترامادول بیشترین احتمال بروز تشنج در افراد مصرف كننده این دارو وجود دارد. همچنین در افراد مستعد نوبت دوم تشنج نیز با فاصله زمانی كمی از نوبت اول رخ داده بود.

این مطالعه به صورت مقطعی و آینده نگر در بیمارستان حضرت رسول (ص) و لقمان شهر تهران از فروردین 1391 تا فروردین 1392 در بیمارانی كه سابقه اپی لپسی كنترل نشده و ضربه به سر نداشتند، انجام گردید. بیماران حداقل مدت 12 ساعت در اورژانس تحت نظر بوده و در صورت وخامت وضعیت بالینی، به بخش مراقبت های ویژه منتقل شدند. پیگیری تلفنی یك هفته پس از ترخیص انجام شد. فاصله زمانی مصرف دارو تا زمان مراجعه و زمان بروز اولین و دومین حمله سنجیده شد.

 150 بیمار (141 مرد/ 9 زن) با میانگین سنی 94/ 5±23/ 23 سال وارد مطالعه شدند. 104 نفر (3/ 69%) دچار تشنج شدند كه هشت نفر از آنها (6/ 7%) دو نوبت تشنج و بیشتر داشتند. میانگین زمانی مصرف دارو تا بروز اولین و دومین تشنج در بیمارانی با بیش از یك نوبت حمله تشنج به ترتیب 17/ 0±93/ 0 و 75 /0±5 /2 ساعت بود. مردان و افراد دارای سابقه مثبت تشنج دارای بیشترین فراوانی بروز تشنج بودند. 3 /99% بیماران از بیمارستان مرخص شدند. تنها یك مورد فوت مشاهده گردید كه علت آن مسمومیت شدید با ترامادول بود.

پژوهشگران از این داده ها نتیجه گیری کردند که در چهار ساعت اول پس از مصرف ترامادول بیشترین احتمال بروز تشنج در افراد مصرف كننده این دارو وجود دارد. همچنین در افراد مستعد نوبت دوم تشنج نیز با فاصله زمانی كمی از نوبت اول رخ داده بود. زمان مناسب تحت نظر گرفتن بیماران حدود چهار ساعت بوده و پس از آن می توان بیماران را با علایم هشدار ترخیص کرد.

منبع: بهاره عباسی، پیمان حافظی مقدم، نفیسه انصاری نژاد، مریم سروری، طیب رمیم، 1394، بررسی فاصله زمانی مصرف ترامادول و بروز تشنج و حمله ثانویه ناشی از مصرف دارو. مجله دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران، سال هفتاد و سوم، شماره 8 (پیاپی 176)

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا