لزوم سرمایه گذاری در صنایع شیمیایی برای شکوفایی توان بالقوه مهندسان شیمی

دکتر مهرداد منطقیان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر پتانسیل بالای کشور برای گسترش صنایع شیمیایی، گفت: کشور ما با داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز، پتانسیل بالایی در زمینه صنایع شیمیایی دارد و جا دارد که با اختصاص سرمایه و استفاده از نیروی متخصص فراوان، از این ثروت خداداد استفاده کنیم و جایگاهی که شایسته آن هستیم را به دست بیاوریم. در حال حاضر کشورهایی که نه این سرمایه را دارند و نه این نیروی انسانی را، در عرصه صنایع شیمیایی از ما جلوتر هستند. بنابراین لازم است که تلاش کنیم با جبران موقعیت های از دست رفته، پیشرفتمان را تسریع کنیم.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس، خاطرنشان کرد: برای پیشرفت در صنایع شیمیایی دو هدف را می توان سرلوحه کار قرار داد؛ یکی تامین نیازهای فراوان داخلی و دیگری جایابی در بازارهای جهانی. با توسعه صنایع شیمیایی امکان پاسخگویی به نیازهای داخلی همچون ارتقای کیفیت آب و مواد غذایی، تهیه کود شیمیایی و… فراهم می شود. علاوه بر این، امکان صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای منطقه و در مرحله بعد، کل جهان مهیا خواد شد.

وی با اشاره به توان بالای مهندسان شیمی کشور برای پاسخگویی به نیازهای داخلی، تصریح کرد: من نمی خواهم ادعا کنم که مهندسان شیمی ایرانی نسبت به متخصصان کشورهای توسعه یافته دنیا مقام بالاتری دارند، اما در سطح معقولی، توان پاسخگویی به نیازهای کشور را دارند. ما شاهد هستیم که مهندسان شیمی ما در مناطق جنوب کشور همچون عسلویه، در شرایط سخت کاری مشغول جانفشانی هستند و چرخ های صنایع مختلف از جمله پالایش  و پتروشیمی را به گردش در می آورند. برداشت شخصی من این است که بیش از آنچه که از آنها توقع می رود، تلاش می کنند و مایه می گذارند و دلیل این موضوع هم عرق ملی و مذهبی این افراد است. شما در پالایشگاه های هیچ یک از کشورهای منطقه نمی بینید که نیروی بومی و محلی، اینچنین زمام امور را در دست داشته باشند.

منطقیان افزود: خوشبختانه صنایع شیمیایی کشور به این نتیجه رسیده اند که در هر کجا با مشکل و کمبودی مواجه باشند، با مراجعه به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و استفاده از دانش و توان متخصصان ایرانی، قادر به رفع این مشکلات و کمبودها هستند.

 

 دانش مهندسی شیمی ایران در طول سال های اخیر رشد بسیار خوبی داشته و در مقایسه با دیگر کشورها از جایگاه مطلوبی برخوردار است. توان بالقوه کشور در این زمینه بسیار بالاست و تنها چیزی که جای خالی آن احساس می شود، سرمایه گذاری کافی است. 

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری برای توسعه صنایع شیمیایی، گفت: صنایع شیمیایی هم در ابعاد صنایع سنگین فعال است و هم در ابعاد صنایع متوسط و سبک. در ابعاد صنایع سنگین، حتما می بایست دولت ورود پیدا کند و برای توسعه و تقویت این صنایع، سرمایه گذاری لازم را انجام دهد. اما در مورد صنایع متوسط و سبک، دولت می تواند با حمایت از بخش خصوصی و اعطای وام و تسهیلات مناسب، آنها را برای توسعه و سرمایه گذاری در این عرصه تشویق کند.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانش مهندسی شیمی ایران در طول سال های اخیر رشد بسیار خوبی داشته و در مقایسه با دیگر کشورها از جایگاه مطلوبی برخوردار است. الحمدالله دانشگاه های ما توانسته اند استعدادهای خوبی که در کشور وجود دارد را به نحو شایسته ای تربیت کنند و هم اکنون نیروهای متخصص توانمند زیادی در زمینه مهندسی شیمی در اختیار داریم. در حقیقت می توان گفت توان بالقوه کشور در این زمینه بسیار بالاست و تنها چیزی که جای خالی آن احساس می شود، سرمایه گذاری کافی است.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا