رژیم غذایی پتاسیم دار به پیشگیری از مشکلات کلیه و قلب در دیابتی ها کمک می کند

 افراد مبتلا به دیابت نوع دو به شدت در معرض خطر ابتلا به نارسایی کلیه و بیماری قلبی قرار دارند.
محققان دانشگاه 'شیگا' در ژاپن تحقیقی را برای بررسی ارتباط مصرف زیاد سدیم و پتاسیم با این خطرات (نارسایی کلیه و بیماری قلبی) انجام دادند و در جریان آن، یک گروه 623 نفری از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو را که عملکرد کلیه طبیعی داشتند، مورد مطالعه قرار دادند.
از این بیماران در فاصله زمانی میان سال های 1996 و 2003 برای شرکت در این مطالعه ثبت نام شد و تا سال 2013 وضعیت انها مورد پیگیری قرار گرفت.
این مطالعه نشان داد که افزایش دفع پتاسیم در ادرار که ناشی از مصرف پتاسیم است، با کند شدن روند کاهش عملکرد کلیه و همچنین با کاهش عوارض قلبی عروقی ارتباط دارد. براساس نتیجه این مطالعه، سطح سدیم ارتباطی با سلامت کلیه یا قلب ندارد.
برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، چالش آورترین قسمت یک برنامه درمانی، تصمیم گیری در مورد ماده غذایی مصرفی است و بر این اساس، نتایج این مطالعه بر اهمیت یک رژیم غذایی مملو از پتاسیم در تغذیه درمانی دیابت تاکید دارد.
این مطالعه در مجله Journal of the American Society of Nephrology منتشر شده است.
براساس این گزارش، سیب زمینی بیشترین مقدار پتاسیم را در میان خوراکی ها داراست. پوره و رب گوجه فرنگی منبع خوبی از پتاسیم است. یک چهارم فنجان رب گوجه فرنگی 664 میلی گرم پتاسیم دارد و نیم فنجان پوره آن 549 میلی گرم پتاسیم دارد. آب گوجه فرنگی بیش از 400 میلی گرم پتاسیم دارد.
برگ های پخته شده چغندر ، لوبیا سفید لوبیا قرمز، لوبیا لیما، عدس و لپه هم منابع خوبی از پتاسیم هستند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال اکسپرس،ماست، آب آلو ، آب هویج، ماهی، دانه سویا، کدو حلوایی، موز، شیر، آب پرتقال از دیگر منابع پتاسیم هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا