کنفرانس محاسبات سبز، انرژی‌های هوشمند و تجدیدپذیر برگزار شد

این کنفرانس از سوی انجمن اطلاعات دیجیتال و ارتباطات بی‌سیم (SDIWC) سازماندهی شده و بعنوان بخشی از چهارمین کنگره جهانی محاسبات، مهندسی و فناوری (WCET2015)، در دانشگاه فناوری و نوآوری آسیا- اقیانوسیه (APU) برگزار گردید.

مدل‌های محاسباتی سبز (green computing)، شبکه‌ها و ارتباطات سبز، مدل‌های انرژی تجدیدپذیر، تولید، ذخیره‌سازی و چرخه بازیافت انرژی، پردازش و ذخیره‌سازی داده‌ها به همراه صرفه جویی در انرژی، و حمل و نقل هوشمند، ساختمان، محل کار و خیابان‌های هوشمند، نرم‌افزار و سخت‌افزار مصرف بهینه انرژی، استفاده از فناوری اطلاعات برای کاهش انتشار کربن، برخی از محورهای این کنفرانس بودند.

اساتید و پژوهشگرانی از کشورهای ایران (دکتر محمد ملکوتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دبی، دکتر مجید حقپرست از دانشگاه آزاد اسلامی شهرری)، آمریکا (دکتر سید سهیل سادات حسینی از دانشگاه تولدو)، انگلیس، ایتالیا، ایرلند، امارات‌متحده عربی، الجزایر، اتیوپی، پاکستان، پرتغال، تایلند، ترکیه، چک، چین، روسیه، رومانی، ژاپن، عربستان سعودی، فیلیپین، فرانسه، کره جنوبی، کلمبیا، کویت، لهستان، مالزی (دکتر مزدک زمانی از دانشگاه صنعتی مالزی، دکتر علیرضا جهانی از دانشگاه پوترا)، ونزوئلا، هلند، هند، اعضای کمیته سازماندهی و تخصصی GCIRE2015 را تشکیل می‌دادند.

پروفسور توموکو یوشیدا از دانشگاه کیوتو ژاپن، دکتر علی دهقان تنها از دانشگاه سالفورد انگلیس، دکتر وارالاک سیریچارون از دانشگاه اتاق بازرگانی تایلند، سخنرانان اصلی نخستین کنفرانس بین‌المللی محاسبات سبز، انرژی‌های هوشمند و تجدیدپذیر بودند.

تمامی مقالات پذیرفته شده در این کنفرانس در SDIWC Digital Library منتشر خواهند شد.

  • خلاصه سخنرانی پروفسور توموکو یوشیدا

دولت ژاپن از سال 2002 میلادی بحث ترویج آموزش فناوری اطلاعات (IT) شامل برنامه‌نویسی را در مدارس ابتدایی و متوسطه آغاز کرده است. برای ارائه چنین مواد آموزشی با استفاده از ماشین و ربات، به دانش سخت‌افزاری نیاز است و دانش‌آموزانی که از درک فضایی و مکانیکی خوبی برخوردار نیستند، در مدرسه دچار سرخوردگی می‌شوند.

بنابراین باید مواد آموزشی به گونه‌ای طراحی و تهیه شوند که در دانش‌آموزان، حس علاقه‌مندی به یادگیری ایجاد کنند. حوزه محاسبات پوشیدنی (wearable computing) و PEN (محیط برنامه‌نویسی برای تازه کارها) توسعه یافته‌اند که امکان تهیه برنامه برای رایانه‌های پوشیدنی LilyPad Arduino را فراهم می‌کنند.

  • خلاصه سخنرانی دکتر علی دهقان تنها

امنیت در دنیای اینترنت اشیاء: با ادغام سریع اشیاء هوشمند در زندگی بشر، در حال حرکت به سمت یک محیط فراگیر و یکپارچه هستیم که در آن، حسگرهای هوشمند حجم عظیمی از داده‌ها را بصورت مداوم جمع‌آوری می‌کنند. اینترنت اشیاء (IoT) بزودی تمامی جنبه‌های زندگی بشر، از مدیریت دمای منزل تا خودروهای متفکر و کنترل هوشمند شهرها را دربر خواهند گرفت؛ بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که در آینده نه چندان دور، شکایت‌های زیادی از سوء استفاده از ابزار هوشمند (مانند تصادف خودروهای خودران یا حمله هکرها به حسگرهای هوشمند منازل) مطرح شوند.

در این نشست قصد داریم درخصوص امنیت اینترنت اشیاء، مسائل مرتبط با حفظ حریم خصوصی و چالش‌های حقوقی، آینده و فرصت‌های پیش رو در حوزه اینترنت اشیاء صحبت کنیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا