نقش شکل صندلی بر بروز مشكلات اسكلتی – عضلانی

صندلی ها یكی از مواردی هستند كه در محیط زندگی نقش تاثیر گذاری بر سلامت فرد دارند، بنابراین بایستی در مرحله طراحی، ابعاد آنتروپومتریك استفاده كنندگان و رعایت نكات ارگونومی مدنظر قرار گیرند. به همین منظور یک مطالعه با هدف تعیین تاثیر صندلی های كلاسی بر بروز مشكلات اسكلتی- عضلانی و میزان رضایت مندی دانشجویان انجام شده است

این مطالعه بیانگر شیوع ناراحتی های اسكلتی – عضلانی در بین دانشجویان و كوتاه بودن زمان راحتی هنگام استفاده از صندلی ها می باشد و انتظار می رود در آینده تاثیرات نامطلوبی بر سلامت آنها داشته باشد.

در این مطالعه مقطعی، توصیفی – تحلیلی، ابتدا 3 نوع متفاوت صندلی موجود در کلاس های درس دانشگاه علوم پزشكی بیرجند با چك لیست ارگونومی مورد ارزیابی قرار گرفت. در ادامه 316 نفر از دانشجویان رشته های مختلف، پرسش نامه های اختلالات اسكلتی – عضلانی و رضایتمندی را تكمیل كردند. اطلاعات حاصل از پرسش نامه ها و چك لیست ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 15 و با بهره گیری از آزمون های آماری من ویتنی یو، همبستگی اسپیرمن، كروسكال والیس وكای اسكوئر تجزیه و تحلیل شدند.

در این مطالعه 122 پسر و 194 دختر شركت كردند. 5 /21% از دانشجویان حداقل دارای یك ناراحتی اسكلتی -عضلانی بودند و ناراحتی كمر نیز شایع ترین ناراحتی، ارزیابی شد. اختلاف میزان رضایتمندی دانشجویان از صندلی های مختلف معنی دار بود و بین متغیرهای سن، وزن و قد افراد با میزان رضایت آنها از صندلی رابطه معنی داری به دست آمد

این مطالعه بیانگر شیوع ناراحتی های اسكلتی – عضلانی در بین دانشجویان و كوتاه بودن زمان راحتی هنگام استفاده از صندلی ها می باشد و انتظار می رود در آینده تاثیرات نامطلوبی بر سلامت آنها داشته باشد، لذا لازم است توجه بیشتری به ابعاد آنتروپومتریكی دانشجویان در زمان طراحی و ساخت صندلی ها بشود.

منبع: محمد حامد حسینی، مریم خدادادی، هاشم هوشیار، امیرحسین نوربخش، 1394، تاثیر صندلی های كلاسی مختلف بر بروز مشكلات اسكلتی – عضلانی و میزان رضایتمندی دانشجویان. فصلنامه بهداشت و توسعه، سال چهارم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا