مداخله شناختی رفتاری، راهکاری مفید برای معتادان

اعتیاد بیماری مزمن، پیش رونده و تخریب كننده ای است. سوء مصرف مواد رابطه همزمانی با بسیاری از مشكلات نظیر مشكلات روانی دارد. وجود این اختلالات روانی موضوعی است كه یكی از مهم ترین عوامل عود و عدم تداوم ترك در افراد معتاد محسوب می گردد. به همین دلیل نیز پژوهشی در این راستا انجام شده است که هدف از این مطالعه تعیین تاثیر گروه درمانی شناختی – رفتاری بر كاهش اضطراب و پیشگیری از عود در افراد معتاد است

نتایج نشان داد كه مداخله گروه درمانی شناختی – رفتاری بر كاهش اضطراب و پیشگیری از عود افراد معتاد موثر می باشد.

این پژوهش یك مطالعه كار آزمایی بالینی نیمه تجربی است كه 30 نفر از معتادانی كه در كلینیك های ترك اعتیاد شهرستان الیگودرز سم زدایی را با موفقیت به پایان رسانده بودند، به روش نمونه گیری در دسترس و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و كنترل (15 نفر) قرار گرفتند.

گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت گروه درمانی شناختی–رفتاری قرار گرفتند. ابزار بررسی پرسشنامه استاندارد اضطراب Beck بود كه قبل و بعد از آزمون توسط واحد های پژوهش تكمیل گردید. همچنین تست مورفین قبل و بعد از آزمون انجام شد. یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها حاکی از آن بودند که پس از انجام مداخله گروه درمانی شناختی-رفتاری میزان اضطراب در گروه مداخله به صورت معناداری كاهش یافت (P=0.001) و از نظر میزان عود تفاوت در دو گروه بعد از مداخله معنی دار بود.

با این شرایط می توان نتیجه گیری کرد که نتایج نشان داد كه مداخله گروه درمانی شناختی – رفتاری بر كاهش اضطراب و پیشگیری از عود افراد معتاد موثر می باشد.

منبع: نرگس شیخ صادقی، محمد عسگری، سید رضا میر مهدی، فتانه قدیریان، 1394، بررسی تاثیر مداخله شناختی- رفتاری گروهی بر اضطراب و پیشگیری از عود در معتادان. مجله مندیش، سال ششم، شماره 10-11.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا