افراد به ظاهر سالم می توانند ناقل تب دنگو باشند

بر اساس پژوهش های جدید انجام شده توسط دانشمندان مشخص شد که ویروس دنگو می تواند در بدن برخی افراد وجود داشته باشد در حالی که این افراد به بیماری فوق مبتلا نشده و هیچ نشانه ای از این بیماری در آن ها دیده نمی شود . موضوع فوق از این نظر خطرناک است که در صورت گزیدگی این افراد توسط پشه ، پشه های فوق به عنوان ناقل بیماری عمل کرده و می توانند موجب سرایت آن به سایر افراد شوند .

ویروس دنگو می تواند در بدن برخی افراد وجود داشته باشد در حالی که این افراد به بیماری فوق مبتلا نشده و هیچ نشانه ای از این بیماری در آن ها دیده نمی شود . موضوع فوق از این نظر خطرناک است که در صورت گزیدگی این افراد توسط پشه ، پشه های فوق به عنوان ناقل بیماری عمل کرده و می توانند موجب سرایت آن به سایر افراد شوند .

گفتنی است که پیش از این دانشمندان گمان داشتند که در صورت کم بودن میزان ویروس در خون افراد ، امکان انتقال این بیماری از طریق پشه ها وجود ندارد .

تب دنگو ناشی از فعالیت نوعی ویروس در بدن انسان است که  نشانه های آن بدون پیش زمینه قبلی و به طور ناگهانی بروز می کنند . این نشانه ها عبارتند از : سردرد های شدید ، درد در ناحیه چشم ها ، دردهای استخوانی و مفاصل ، درد عمومی در بدن و التهاب پوستی . در برخی موارد این التهاب پوستی به حدی زیاد است که نشانه هائی مشابه با بیماری سرخک در بدن بیمار دیده می شود . لازم به توضیح است که این التهابات پوستی به دلیل حساسیت یا موارد این چنینی ظاهر نشده و دلیل اصلی این تغیر رنگ پوست ، پارگی مویرگ های فراوانی در سطح بدن است .

به گفته پزشکان این بیماری به طور کلی سه مرحله را بدن بیماران طی می کند که شامل شروع تب و درد ، اوج گرفتن بیماری و بهبودی است . در مرحله نخست ، فرد بیمار دچار تب شدیدی شده و این مرحله می تواند از دو روز تا یک هفته به طول انجامد . مرحله شدت گرفتن بیماری در برخی از بیماران مشاهده شده و این مرحله می تواند مرگبار بوده و منجر به خونریزی داخلی و جمع شدن مایعات در محفظه شکمی شود . در این مرحله عملکرد برخی اندام های داخلی بدن با اختلال رو به رو شده و دلیل این موضوع اختلال در عملیات خون رسانی و پارگی وسیع مویرگ ها محسوب می شود . این مرحله که یک تا دوز به طول می انجامد خطرناک ترین مرحله بیماری بوده و پس از آن مرحله بهبودی شروع می شود .

این بیماری در کودکان و زنان بیشتر از مردان دیده شده و در برخی موارد می تواند زمینه ساز ابتلای افراد به بیماری هائی مانند دیابت یا آسم شود .

پشه عامل انتقال این بیماری  ( Aedes aegypti ) ،  بیشتر در مناطق استوائی زندگی کرده و این بیماری در بیش از 110 کشور دنیا شیوع دارد . بر اساس گزارش های رسمی ، سالانه 50 تا 100 میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا می شوند .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله آکادمی ملی علوم  Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا