بروز سیل های خسارت زا نتیجه عملکرد نادرست انسان بر طبیعت است

محمد درویش روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تا دو دهه پیش آمارهای سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری نشان می داد که 90 میلیون هکتار مرتع در کشور وجود داشت اما اکنون اعلام می کند 83 میلیون هکتار مرتع داریم که از این میزان بیش از 85 درصد آن جزو مراتع فقیر و متوسط محسوب می شود.
وی اظهار کرد: این یعنی اینکه 7 میلیون هکتار از مراتع تبدیل به بیابان شده است بنابراین افزایش برهنگی مراتع، نابودی 30 درصد از رویشگاه های زاگرس و تخریب وسعت زیادی از جنگل های هیرکانی و ارسباران موجب شده تا با هر باران شاهد بروز سیل باشیم.
مدیر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: وجود درخت و پوشش های گیاهی در مراتع مانع سرعت گرفتن آب باران در زمین می شود از این رو آبهای جاری به مرور در لایه های زیرین نفوذ کرده و به سفره های زیر زمینی می رسند که این مساله مانع بروز سیل می شود.
وی تاکید کرد: اما چند سالی است به علت از بین رفتن پوشش های گیاهی به طور مداوم شاهد بروز سیل در نقاط مختلف کشور هستیم که قطعا ادامه روند خسارات جبران ناپذیری بر محیط زیست و زندگی مردم وارد خواهد کرد.
درویش گفت: میزان بارندگی در شمال کشور در استانی مانند گیلان در منطقه تالش، چوبر و آستارا به دو هزار میلیمتر یعنی دو متر می رسد ولی هیچ وقت در آن مناطق سیل هایی که در ایلام، بوشهر و بسیاری از مناطق مرکزی راه افتاده است اتفاق نمی افتد بنابراین مساله اصلی در بروز سیل بارندگی نیست.
وی افزود: در آن مناطق پوشش های گیاهی متراکم وجود دارد و این پوشش ها اجازه نمی دهد آب در بستر زمین سرعت بگیرد و به مرور در لایه های سفره های زیر زمینی نفوذ می کند و چمشه ها و قنات ها را پرآب می کند.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع ادامه داد: در مناطقی که شاهد بروز سیل هستیم به علت نابودی رویشگاه ها، تغییر کاربری اراضی، فشار دام بر عرصه های طبیعی و مرتعی که به هیچ عنوان با توان اکولوژیک سرزمینی ما متناسب نیست، است.
وی تاکید کرد: البته فشار انسان بر عرصه های طبیعی به حدی زیاد شده که امروزه شاهد بروز سیل در مناطقی هستیم که سابقه وقوع سیل ندارند مانند جاری شدن سیل در بجنورد که خسارات زیادی به همراه داشته است.
وی ادامه داد: علت وقوع سیل در این منطقه را ناشی از تخریب و نابودی مراتع اطراف گریوان اعلام کردند که موجب تبدیل شدن اراضی به دیم شد.
درویش گفت: راههای مقابله پایدار با سیل بازگردادن شرایط مناسب کوهستان ها و مراتع با اجرای طرح هایی مانند آبخیزداری، برقراری تعادل بین دام و مرتع و عدم کشاورزی در زیر اشکوب جنگل ها است تا به این ترتیب پوشش های گیاهی تقویت شود تا باران به جای سیل و ایجاد خسارات موجب تقویت سفره های زیر زمینی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا