ذخیره 1600 قلب انسان در رایانه

به گزارش ایسنا، محققان مرکز علوم بالینی شورای تحقیقات پزشکی در بیمارستان هامراسمیت به بررسی ویدیوهای سه‌بعدی دقیق از قلب 1600 بیمار پرداخته و اطلاعات ژنتیکی هر کدام از آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

به گفته محققان، ارتباط بسیار پیچیده‌ای بین ژن افراد و بیماری قلبی وجود داشته و تلاش‌های زیادی برای حل این اسرار انجام شده است.

آن‌ها امیدوارند با ثبت تصاویر بسیار دقیق از قلب بتوانند درک بهتری از علت و معلول بیماری قلبی پیدا کرده و درمان درست را در زمان مناسب برای هر شخص ارائه کنند.

ایده ذخیره این میزان زیاد اطلاعات بر روی این تعداد قلب، مقایسه آن‌ها و مشاهده عوامل مشابه بیماری‌زا است.

به گفته محققان، معمولا نشانه‌های نامحسوسی در اوایل بیماری وجود دارد که تشخیص آن‌ها بسیار مشکل است؛ رایانه‌ها بسیار در برابر این علائم ظریف حساس بوده و می‌توانند آن‌ها را پیش از مشکل‌ساز شدنشان شناسایی کنند.

این پژوهش در میان موجی از سرمایه‌گذاری‌های جدید «داده بزرگ» قرار دارد که شیوه انجام تحقیقات را دگرگون کرده‌اند.

رایانه‌های موسسه اروپلیی یسوفورماتیک در کمبریج به ذخیره‌سازی کل کد ژنومی هزاران گیاه و حیوان مختلف پرداخته‌اند؛ این اطلاعات ظرفیتی معادل 5000 لپ‌تاپ را پر می‌کند.

محققان انفورماتیک و تصویربرداری عصبی دانشگاه جنوب کالیفرنیا نیز برای بررسی چگونگی عملکرد مغز انسان به ذخیره‌سازی 30 هزار اسکن مغزی دقیق انسان پرداخته‌اند که ظرفیتی معادل 10 هزار لپ‌تاپ را به خود اختصاص می‌دهد.

ار سوی دیگر، آرایه کیلومتر مربع که یک تلسکوپ رادیویی در حال ساخت در آفریقا و استرالیاست، به جمع‌آ‌وری اطلاعات در طول سال پرداخته که 150 برابر بیشتر از ترافیک کنونی اینترنت جهانی است.