تهران، رکورددار فرونشست در بین شهرهای دنیاست

جهانگیر عابدی در نشست تخصصی صنعت و بحران آب در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: اتفاقات امروز حوضه آب از سال 1380 پیش بینی می‌شد و آن روزها بارها اعلام کردم که روزی می‌رسد که شهرداری، محیط زیست و کشاورز بر سر پساب دچار مشکل خواهند شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخش اعظمی از آب‌های زیرزمینی برای فضای سبز توسط شهرداری برداشت می‌شود، گفت: ذخایر زیرزمینی ذخایر استراتژیک کشور هستند و متاسفانه از 609 دشت فعال کشور هم اکنون 300 دشت از دور خارج شده است و طبق گزارش زمین شناسی کل کشور در همدان چاله‌ها و گودال‌های ایجاد شده از 14 مورد در سال گذشته به 43 مورد در سال جاری رسیده است و این نشان می‌دهد که ایران به دلیل استفاده بی‌رویه آب زیرزمینی در معرض نشست‌های شدید قرار دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: اگر فرهنگ سازی در خصوص مصرف بی رویه آب‌های زیرزمینی آغاز نشود و روند به همین شکل پیش برود نشست زمین‌های کشور قطعی است در سال‌های گذشته شهر مکزیکو سیتی بیشترین نشست را در میان شهرهای جهان داشته است، اما در سال جاری تهران با 34 سانتی متر بیشترین میزان نشست زمین را به خود اختصاص داده است.

هم چنین یک فعال محیط زیست نیز در ادامه گفت: اینکه گفته می‌شود بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود قابل قبول نیست و طی تحقیقات انجام شده در اصفهان این میزان بسیار کمتر است.

محمد کوشافر اظهار کرد: متاسفانه مدام گفته می‌شود مصرف 90 درصدی آب در بخش کشاورزی، در صورتی که نباید چنین استدلالی را قبول کرد زیرا مگر می‌شود مصرف آب در کشاورزی گیلان، یزد و سیستان و بلوچستان یکی باشد بنابراین 90 درصد میزان صحیحی نیست.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار کمتر از 90 درصد است، افزود: میزان مصرف آب بخش کشاورزی باید برای هر حوزه جداگانه تعریف شود نه اینکه برای کل کشور یک میانگین در نظر بگیریم، برای مثال امروز در حوضه زاینده رود از پایین دست به بالا دست میزان مصرف آب در کشاورزی متغیر است.

به گزارش ایسنا ، این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: میزان مصارف مطرح شده آب در بخش کشاورزی قابل قبول نیست و اگر با این آمار و اعداد غلط بخواهیم برنامه ریزی کنیم قطعا برنامه ریزی درستی نخواهیم داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا