ارسال نامه به یونسکو برای توجه به جنبه‌های متافیزیکی نور

در حالی که کمتر از دو ماه تا پایان سال 2015 که به عنوان سال جهانی نور نامگذاری شده باقی است برگزارکنندگان همایش «نار و نور» که با هدف بررسی ابعاد متافیزیکی نور در دانشگاه تهران در حال برگزاری است در تلاشند در پایان این همایش طی نامه ای به یونسکو توجه به جنبه های متافیزیکی نور را متذکر شوند.

دکتر علی اکبر موسوی موحدی، رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران که میزبان همایش نار و نور است طی سخنانی در افتتاحیه همایش خاطرنشان کرد: یونسکو در حالی سال 2015 را سال جهانی نور اعلام کرد که تنها به جنبه‌های فیزیکی آن توجه داشته است.

وی با تاکید بر این که نور قبل از آن که در حوزه فیزیک مطرح باشد، در حوزه متافیزیکی مطرح بوده است، اظهار داشت: یونسکو بر اساس کتاب «المناظر» ابن هیثم که به نوعی دانشمند ایرانی بوده است، این نامگذاری را انجام داده است و این دانشمند تنها طول موج‌های فیزیکی نور را مد نظر قرار نداده است.

موسوی موحدی به بیان تاریخچه زندگی ابن هیثم پرداخت و خاطر نشان کرد: وی مخترع ذره‌بین بوده و احتمالا اولین فردی بوده که اقدام به اندازه گیری سرعت صوت و نور و محیط کره زمین با استفاده از واحد اندازه گیری «ذرع» کرده است.

وی ساخت اتاق تاریک و اثبات انتشار خط راست نور و قوانین انعکاس نور را از دیگر دستاوردهای علمی ابن هیثم نام برد و یادآور شد: به پاس خدمات ارزنده علمی ابن هیثم، از سوی ناسا سیارک 59239 به نام این دانشمند نامگذاری شد و یونسکو نیز به مناسبت هزارمین سالگرد نوشته شدن کتاب المناظر، سال جاری میلادی را نام سال جهانی نور اعلام کرد.

رییس مرکز تحقیقات بیوفیزیک و بیو شیمی دانشگاه تهران با تاکید بر این که نور و حرارت منشا متافیزیکی دارد، اضافه کرد: در انتهای این همایش تلاش می‌شود که نامه کوتاهی در خصوص این که نور علاوه بر جنبه‌های فیزیکی، جنبه‌های متافیزیکی دارد، تهیه و به سازمان علمی فرهنگی یونسکو ارسال کنیم. اگر این اقدام صورت گیرد به نتایج خوبی در این همایش رسیده‌‎ایم.

دکتر سیدکاظم علوی، دبیر علمی همایش نار و نور و استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران هم با مقایسه فعالیت‌های علمی ابن هیثم و گالیله، خاطر نشان کرد: گالیله به روش حسی تحقیقات خود را انجام می‌داد در حالی که ابن هیثم به روش تجربی مطالعات خود را دنبال می‌کرد.

به گزارش ایسنا , وی با تاکید بر این که هرجا که نور باشد، حرارت هست و هر جا که حرارت باشد نور هم حتما وجود دارد، اظهار داشت: بسیاری از یافته‌های گذشتگان، پایه گذار علم امروز است که نمونه‌های آن را می‌توان اثرات تحقیقات ابن هیثم در حوزه نور شناسی در فیزیک امروز مشاهده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا